Boeing 737-fly fra Jet Time i Københavns Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Norwegian wetleaser hos Jet Time

Norwegian har wetleaset et Boeing 737-300 fly fra Jet Time til at betjene en europæisk destination fra København og Oslo.

Jet Time er på vej tilbage til den oprindelige forretningsmodel med charterflyvninger samt ACMI-flyvninger i kortere eller længere perioder opereret med Boeing 737-fly.

Selskabet har netop indgået en aftale med Norwegian, hvor Jet Time skal stille et af selskabets Boeing 737-300 fly til rådighed i en fem ugers periode fra den 26. marts og frem til den 30. april. Jet Time-flyet skal baseres i Rom-Fiumicino lufthavnen og skal gennemføre fire daglige operationer på en rotation, der hedder Rom-København-Rom-Oslo-Rom.

Med valget af Jet Time må Norwegian samtidig reducere kapaciteten på flyvningerne med 20 procent, da Jet Times fly kun har plads til 148 passagerer mod 186 passagerer i Norwegians Boeing 737-800´ere.

Norwegian har også valgt at indleje fremmed kapacitet til at betjene ruten fra Helsinki til Rom. Her er der indgået en aftale med italienske Blue Panorama Airlines, der skal flyve dagligt med 189-sæders Boeing 737-fly mellem Rom og Helsinki samt hver lørdag mellem Rom og København fra den 1. april og frem til udgangen af august måned.

Erfaring med wetlease
Det er ikke første gang, at Jet Time flyver for Norwegian. I perioden fra den  6. maj 2012 og frem til slutningen af oktober 2013 betjente Jet Time indenrigsruten fra København til Karup på vegne af Norwegian med netop Boeing 737-300 fly.

Sidste sommer opererede Jet Time to Boeing 737-fly for British Airways mellem København og London-Heathrow samt mellem Heathrow og henholdsvis Aberdeen, Edinburgh og Glasgow. Også Finnair havde sidste sommer glæde af vikarhjælp fra Norwegian, hvor Jet Time i højsæsonen gennemførte udvalgte flyvninger fra Helsinki til Krakow, Prag og Venedig.

Når Jet Time har afviklet cargo-segmentet samt wetlease-flyvningerne for SAS med ATR72-flyene, vil selskabet i slutningen af 2017 operere en enhedsflåde med otte Boeing 737-fly.

 

Relaterede artikler:

Norwegian baserer to lettiske A320-fly i København

Norwegian-fly opereres af slovakisk flyselskab

Jet Time skal flyve for Finnair

Jet Time skal flyve for BA

Jet Time skal bemande danske Norwegian-fly

x

Læs Også

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

Mulig bombe under Norwegian-regnskab

Finanstilsynet i Norge er ikke enig i, at Norwegian kan opskrive værdien af aktierne i Bank Norwegian, og derfor kan regnskabet være næsten to milliarder norske kroner ringere.

Millliardunderskud hos Norwegian

Mens mange flyselskaber rapporterer om rekordoverskud i 2017, må Norwegian præsentere et driftsunderskud på to milliarder norske kroner.

Flere ruteflyvninger fra København til Cypern

Bortset fra et par uger i højsommeren har det været småt med direkte flyvninger fra Danmark til solbeskinnede Cypern.

Bjørn Kjos: Godt vi er ude af 2017

Norwegian vil torsdag præsentere årsresultatet for 2017, og analytikerne forventer et underskud på op imod 1,5 milliarder norske kroner før renter og skat.

Global Norwegian-ekspansion fra London

Ruter til Tokyo, Shanghai, Beijing, destinationer i Mellemøsten samt nye amerikanske ruter til Detroit, Philadelphia og Minneapolis er i støbeskeen hos Norwegian.