Economy Class-kabine i Finnair A350-900 XWB. (Foto: Tero Arra | Twitter)

Ny Finnair A350 med flere sæder

Finnair har fået leveret det første Airbus A350-fly med 336 sæder, hvilket er 13 procent flere end i de første ni fly af denne type.

Finnair fik den 30. juni leveret selskabets 10. Airbus A350-900 og er i øjeblikket er den største operatør i Europa af denne flytype. De første ni fly har været indrettet i en konfiguration med samlet 297 sæder, men med modtagelsen af det 10. fly (registrering OH-LWK, red.) har Finnair valgt at ændre i antallet af sæder.

I de nye A350´ere er antallet af Business Class-sæder blevet reduceret fra 46 til 32. Dermed er der blevet plads til 304 sæder i Economy-kabinen, hvor der tidligere var i alt 251 sæder. Det er en samlet nettoudvidelse på 39 sæder til i alt 336, hvilket svarer til en kapacitetsforøgelse på 13 procent.

Det nye A350-fly blev indsat i kommerciel drift den 3. juli, og sidenhen har flyet pendlet frem og tilbage mellem Helsinki og Bangkok på rutenummer AY089/090. Med den snarlige levering af den 11. A350-900 vil Finnair også betjene Seoul og Beijing med den nye kabinekonfiguration.

Således vil Finnair beskæftige ni fly i en 46/43/208 konfiguration, mens de nye fly vil være indrettet i en 32/45/259 udgave. Finnairs langdistancefly er inddelt i to separate kabiner, hvor den forreste er for Business Class-passagerer, mens Economy-kabinen rummer passagerer, der rejser på Premium Economy samt de øvrige Economy Class-passagerer.

Vælger man de forreste Premium Economy-sæder får man mellem 8 og 13 centimeter mere benplads, fordelsboarding og hurtig exit, støjreducerende hovedtelefoner, en personlig toilettaske samt fra den 1. september gratis WiFi.

To A350-versioner hos Lufthansa
Med beslutningen om at benytte to konfigurationer på selskabets A350-fly har Finnair valgt samme tilgang som Lufthansa, der også opererer selskabets nye A350´ere i to konfigurationer, der kan tilpasses til efterspørgslen i de specifikke segmenter på de individuelle ruter.

Lufthansa har en A350-version med 293 sæder (48/21/224) samt en anden version med 319 sæder (36/21/262). Hos Lufthansa er forskellen dog, at Premium Economy har en separat kabine med blot syv sæder på tværs (2-3-2), mens Finnairs Premium Economy-produkt er en del af den store Economy-kabine, hvor der er ni sæder på tværs i kabinen (3-3-3).

Ifølge Airbus er standard-konfigurationen 325 sæder, mens A350-flyet kan indrettes i en high density-version med i alt 440 sæder.

 

Relaterede artikler:

Finnair øger kapacitet på langdistanceruterne

Finnair øger antallet af flyvninger til Asien

Finnair først i Heathrow med A350

Finnair bruger A350-900 til charterflyvning

Flere sæder i Finnair-flyene

x

Læs Også

Widerøe klar med første jetruter

Det norske flyselskab Widerøe skal fra maj 2018 for første gang nogensinde operere med jetfly, og de første ruter går til Finland.

Cathay giver CPH første A350-rute

Cathay Pacific's nye rute mellem CPH og Hong Kong bringer Airbus A350 til København i fast rutefart for første gang.

Rusland-aftale sikrer ny Kina-rute

Finnair åbner selskabets sjette rute til det kinesiske fastland, efter at Rusland har givet adgang til flere overflyvninger.

Asien-trafikken vokser 20 procent hos Finnair

Finnair kom godt igennem juli, og alene på Asien-ruterne var der en en fremgang på 20 procent, hvilket sikrede flere end 200.000 passagerer på disse ruter.

Overhaler SAS og Norwegian på indtjening

Finnair har præsenteret et halvårsresultat før skat på 548 mio. kroner, og har således klaret sig bedre end SAS og Norwegian, der begge kom ud med store underskud.

Helsinki indvier ny finger

Ny finger med små vigtige detaljer skal styrke Helsinkis position som knudepunkt for flytrafikken mellem Europa og Asien.