Ny passagerrekord i Keflavik Lufthavn

Med 1,1 mio. passagerer i juli passerede lufthavnen i Keflavik for første gang en million-mærket, og den islandsk storlufthavn har kurs mod ni mio. passagerer i 2017.

I 2011 rejste beskedne 2.474.806 passagerer gennem Keflavik International Airport på Island. Det var dengang omkring 235.000 færre end i Billund Lufthavn, der dette år før Cimber Sterling-konkursen havde 2.710.615 passagerer gennem terminalen.

Sidenhen har begivenhederne taget fart – både i Keflavik og i Billund. Mens der i Billund Lufthavn har været en pæn og stabil vækst, er væksten i den internationale islandske lufthavn nærmest eksploderet. I 2016 var der således 6,8 mio. rejsende gennem Keflavik, mens man i Billund kunne være stolte af en ny passagerrekord med 3,1 mio. passagerer.

Denne sammenligning fortæller mere end noget andet, hvor stærk det er gået med udviklingen af trafikknudepunktet i Nordatlanten. Forventningerne til 2017 er også gigantiske med et estimat på op imod ni millioner passagerer, og skal man dømme udfra de foreløbige tal, så er islændingene godt på vej til at indfri de helt eksorbitante vækstmål.

I juli var der nemlig 1,1 mio. passagerer, der rejste gennem den islandske lufthavn, og det svarer til en vækst på 22,2 procent i forhold til samme måned året før, og samtidig er det passagerrekord for en enkelt måned, da det aldrig tidligere er lykkedes at bryde den magiske grænse på en million. År til dato er passagervæksten på 35,4 procent med næsten 4,9 mio. rejsende efter de første syv måneder.

Kan blive udfordret 
Med den markante vækst har Keflavik International Airport sikret sig en position som den femtestørste lufthavn i Norden, kun overgået af hovedstadslufthavnene i Helsinki, Stockholm, Oslo og København.

Mere kan det trods alt heller ikke blive til de første mange år, da der er et stykke vej op til Helsinki Airport på fjerdepladsen med 17,2 mio. passagerer.

Den islandske lufthavn har sammen med Icelandair og WOW air skabt en niche i atlanttrafikken mellem Europa og Nordamerika, men den rolle kan blive udfordret i de kommende år, hvor stadig flere lavprisflyselskaber som Norwegian, Primera Air, Eurowings, Condor og Thomas Cook Airlines etablerer direkte flyvninger mellem destinationer i Nordeuropa på den ene side af Atlanten og USA og Canada på den anden side.

Blandt lufthavnens 10 største ruter finder man – i alfabetisk rækkefølge – Amsterdam, Frankfurt, København, London, Oslo, Paris og Stockholm på den europæiske side samt Boston, New York og Toronto i Nordamerika. Hele 92 procent af passagererne er fritidsrejsende, og i alt 34 procent af samtlige passagerer er transferpassagerer.

 

Relaterede artikler:

Her er de 20 største lufthavne i Norden

Gigantvækst i nordisk hovedstadslufthavn

Air Canada med to nye nordiske ruter

Icelandair åbner to nye USA-ruter

Stor vækst og fremrykket udbygning i Keflavik