Nye luftfartsforhandlinger med Rusland

De skandinaviske regeringer skal mødes med Rusland i februar måned i fortsatte bestræbelser på at få en ny luftfartsaftale i stand.

I slutningen af juni måned mødtes de tre skandinaviske lande i Oslo med repræsentanter fra Rusland med henblik på at modernisere den luftfartsaftale, der blev indgået den 31. marts 1956 med det tidligere Sovjetunionen. En aftale, der efterfølgende blev tiltrådt af Rusland i 1990.

Aftalen handler både om flyvninger mellem Skandinavien og Rusland, men også om overflyvninger af det russiske territorium, hvilket er mindst ligeså vigtigt i forhold til langdistanceruterne til Asien.

Nu lader det til, at der er bevægelse i forhandlingerne med Rusland, Der er nemlig aftalt et nyt forhandlingsmøde blot otte måneder efter det seneste møde mellem parterne.

“Under luftfartsforhandlingerne i juni 2016 mellem de skandinaviske lande og Rusland blev det aftalt, at næste forhandlingsmøde skulle finde sted i februar, men der er endnu ikke sat en konkret dato for forhandlingerne. Temaet er fortsat modernisering af de eksisterende luftfartsaftaler, inkluderet overflyvninger indenfor og udenfor rammerne af aftalerne,” siger den norske statssekretær Tom Cato Karlsen (FrP) til CHECK-IN.dk på vegne af samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP).

Åbning for Norwegian
Det er især det norske lavprisflyselskab Norwegian, der presser på, da selskabet ifølge egne udsagn står klar til at åbne en række Asien-ruter, såfremt russerne tillader Norwegian at flyve over russisk luftrum på samme betingelser som eksempelvis SAS. Norwegian har for nylig fået tilladelse til at overflyve det sydlige Rusland på ruten mellem Oslo og Bangkok, men tilladelsen gælder ikke fra de øvrige skandinaviske hovedstæder.

Samtidig er det uklart, hvorvidt denne særtilladelse er et resultat af de hidtidige drøftelser mellem de skandinaviske lande og Rusland, eller om det er sket ud udenfor dette regi.

“Vi er bekendt med, at flyselskabet Norwegian for nylig har fået tilladelse til at flyve over russisk-europæisk luftrum på ruten mellem Oslo og Bangkok. Vi har på nuværende tidspunkt ingen kommentarer til denne tilladelse,” lyder det fra Tom Cato Karlsen.

Udover den oprindelig luftfartsaftale fra 1956 er der den 8. juli 1998 indgået et tillæg om overflyvning af Sibirien på ruter mellem København og Asien, ligesom en tillægsaftale fra 7. september 2005 giver mulighed for at lade flere operatører flyve mellem Danmark og Rusland  – dog begrænset til én operatør fra hvert land på de enkelte ruter.

 

Relaterede artikler:

Rusland åbner dør på klem for Norwegian

Norwegian vil have dansk hjælp til Ruslands-flyvninger

Ny Ruslands-aftale kan skabe Asien-vækst i CPH

SAS skærer ned på Ruslands-trafik

CPH: Storpolitik blokerer for Ruslandsaftale