Fra venstre: Thorbjørn Moen, Søren Svendsen og Hans Kristian Skovmose. Foto: Aalborg Lufthavn

Nyt landingssystem til Aalborg Lufthavn

Aalborg Lufthavn opgraderer sit landingssystem til en såkaldt CAT III, der gør det muligt for fly at lande med en sigtbarhed ned til nul meter.

Fra næste år burde ingen fly komme til at afbryde en landing i Aalborg Lufthavn. I hvert fald ikke som følge af dårlig sigtbarhed.

Den nordjyske lufthavn investerer nemlig i et nyt landingssystem – det bedste af slagsen – så de kommercielle fly fra maj næste år kan lande i alt slags vejr. Opgraderingen sker til en såkaldt ILS CAT III-klassificering, der betyder, at piloterne kan lande udelukkende på instrumenter. ILS står for Instrument Landing System.

Projektet med det nye landingssystem blev officielt indledt i mandags med underskrivelse af kontrakt fra alle tre parter; Aalborg Lufthavn, Indra Navia og Flyvestation Aalborg.

”Det er en stor dag i Aalborg Lufthavn, da en CAT III klassificering i høj grad kommer til at styrke flytrafikken ind og ud af Aalborg. Derfor er vi glade for samarbejdet med Flyvestation Aalborg, Naviair og Indra Navia, der fra dag ét alle har vist et stort engagement og gjort en kæmpe indsats for projektets realisering,” siger Søren Svendsen, der er lufthavnsdirektør i Aalborg Lufthavn.

Betydningsfuld opgradering
Søren Svendsen uddyber over for CHECK-IN.dk, hvorfor lufthavnen har valgt at investere flere millioner kroner i et landingssystem, der årligt kun vil hjælpe omkring 10 fly.

”Baggrunden er, at vi gennem de seneste tre til fire år har installeret en masse nye ting på landingsbanen. Vi har blandt andet fået centerlinjelys og LED-indflyvningslys. Lige pludselig kunne vi se, at forskellen mellem alt det, vi har investeret, og så det sidste, der skulle til for at få en CAT III, faktisk kun var cirka fem millioner kroner. Og så tog vi beslutningen,” forklarer han og fortsætter:

”Vi ved, det betyder noget for luftfartsselskaberne, at man kan lande helt ned til nul meter i sigt og dermed undgå at vende om. Og det betyder noget for os som lufthavn at kunne sige, vi har en CAT III. Og så er det også vigtigt i forhold til passagererne. Selv om der ikke er mange, der bliver ramt, betyder det alverden for dem, der sidder i et af de 10 fly.”

Søren Svendsen forklarer, at en opgradering til CAT III for otte til ni år siden ville have kostet cirka 25-30 millioner kroner, og Aalborg Lufthavn var på daværende tidspunkt derfor ikke interesseret. Men der er ét særligt element, som har gjort investeringen mere overkommelig i dag.

”Der er lavet lidt om i reglerne for CAT III. Førhen skulle der være centerlinjelys på taxavejene, så de fly, der havde landet, kunne finde ind til bygningen, og det var meget dyrt at lave. Det er ændret, så man nu har mulighed for at sende en marshall-bil og guide flyet ind. Det er en regel, der således har gjort det både nemmere og billigere for os,” fortæller Søren Svendsen.

Tågen bliver knækket
Det norske firma Indra Navia er førende inden for CAT III-installationer i hele verden, og selskabet var i Aalborg repræsenteret ved projektchef Thorbjørn Moen, der underskrev kontrakten. Underskriften fra Flyvestation Aalborg blev sat af Hans Kristian Skovmose, der er chef for operationsafdelingen, mens Søren Svendsen færdigunderskrev aftalen for Aalborg Lufthavn.

Herudover deltog også Ole Eckhaus, der er chef for Naviair. Han vil sammen med sine medarbejdere implementere det nye landingssystem og stå for den efterfølgende vedligeholdelse.

Aalborg Lufthavn har hidtil været en lufthavn med CAT I og II-klassificering, hvor flyene har kunnet lande ned til en sigtbarhed på 300 meter. Med en CAT III-klassificering vil flyene således kunne lande uden en reel sigt, og drilske tåger vil derfor ikke længere være et problem.

Implementeringen af det nye landingssystem forventes færdigt den 25. maj 2018, og Aalborg Lufthavn bliver den tredje lufthavn i Danmark med en CAT III. De to andre er Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn. I alt 145 lufthavne verden over har installeret CAT III.

 

Relaterede artikler:

Aalborg Lufthavn tredobler kapacitet til London

Udenrigstrafikken boomer i Aalborg Lufthavn

Ryanair debuterede i Aalborg Lufthavn

Satellitbaseret landing klar til test i Norge

Norwegian genåbner rute fra Aalborg Lufthavn

x

Læs Også

Stærk udenrigsvækst i Aalborg og Billund

Den tocifrede vækst i udenrigstrafikken fra lufthavnene i Aalborg og Billund fortsætter, mens Aarhus Lufthavn fortsat har tilbagegang i dette segment.

Aalborg Lufthavn ansætter ruteudvikler

Aalborg Lufthavns direktør overlader arbejdet med at tiltrække nye ruter og flyselskaber til lufthavnen til en nyansat ruteudviklingschef.

Aalborg Lufthavn tredobler kapacitet til London

I det kommende vintertrafikprogram vil Norwegian og Ryanair samlet flyve syv gange om ugen til London fra Aalborg, og dermed kommer 253 procent flere flysæder til salg.

Svageste juli i Aalborg Lufthavn siden 2014

Lidt flere end 135.000 passagerer rejste gennem Aalborg Lufthavn i juli, og det er lavere end samme måned i de to foregående år. Men der blev også sat ny rekord.

Her er Danmarks billigste taxfree-lufthavn

Der kan være stor forskel på priserne i lufthavnenes tax-free butikker, viser en sammenligning af de tre største lufthavne i Danmark.

Succes med indenrigsrute udenom CPH

Aalborg Lufthavn har sammen med DAT succes med den nye sommerrute til Bornholm. Nu udvides der med afgange i efterårsferien.