Overhaler SAS og Norwegian på indtjening

Finnair har præsenteret et halvårsresultat før skat på 548 mio. kroner, og har således klaret sig bedre end SAS og Norwegian, der begge kom ud med store underskud.

Selvom magtbalancen i nordisk luftfart er tippet, og Norwegian i dag transporterer flest passagerer blandt de nordiske flyselskaber, så er selskabet bestemt ikke bedst til at tjene penge. Det er i stedet Finnair, der otte kvartaler i træk har haft en positiv bundlinje.

Resultatet for første halvår af 2017 blev et overskud før skat på 73,5 mio. euro, hvilket svarer til 548 mio. danske kroner. Anderledes så det ud hos både Norwegian og SAS. Hos det norske lavprisflyselskab blev det til et underskud før skat på 986,7 mio. norske kroner, hvilket omregnet til danske kroner svarer til 783 millioner. SAS realiserede i perioden fra 1. november til 30. april et underskud før skat på 905 mio. svenske kroner svarende til 700 mio. danske kroner.

Dermed har det finske luftfartsselskab overtaget den indtjeningsmæssige førertrøje blandt de tre store børsnoterede flyselskaber i Norden. Og der er mere på vej, for Finnair forventer, at årsresultatet for 2017 bliver en fordobling i forhold til 2016.

“Den gunstige første halvdel af året giver et solidt fundament for os til at bygge det fremtidige Finnair. I anden halvdel af året vil vores kapacitet vokse med omkring 15 procent. Det tredje kvartal er sæsonmæssigt det stærkeste i vores forretning, og de gunstige markedsforhold ser ud til at fortsætte. Derfor forventer vi, at vores sammenlignelige driftsresultat for hele året bliver det dobbelte af sidste år,” siger Finnairs koncernchef Pekka Vauramo.

Asien-vækst
Finnairs omsætning voksede i første halvår med 7,4 procent til næsten 1.188 mio. euro, hvilket er 8.850 mio. omregnet til danske kroner. Det hænger sammen med de mange aktiviteter, der er igangsat for at accelerere væksten.

Selskabet åbner nye ruter, og øger kapaciteten på eksisterende nøgleruter. Det har også betydet, at Finnair i andet kvartal har haft det højeste antal passagerer nogensinde i et kvartal. Næsten 5,7 mio. passagerer rejste med Finnair i årets første halvår, hvilket var 7,5 procent flere end i samme periode året før.

Det er især selskabets ruter til Asien, der bærer væksten, og salget på ruterne til især Japan, Sydkorea og Kina udviklede sig bedre end forventet. Rent faktisk udgjorde omsætningen på Asien-trafikken 387,5 mio. euro i første halvår (2.882 mio. kroner), mens Europa-trafikken tegnede sig for 397,7 mio. euro (2.954 mio. kroner). Dermed vil Asien-ruterne inden længe udgøre den største del af omsætningen hos det finske flyselskab.

Stigende indtægter fra tillægsydelser
En andet område, hvor Finnair satser markant er de såkaldt ancillary revenues, som på dansk kaldes supplerende tillægsydelser. Det handler om at salg af favoritsæder, ekstra bagage, adgang til WiFi og andre ydelser før og under rejsen, som ikke er en del af selv billetprisen. Det er et område, hvor lavprisflyselskaberne præster godt, men Finnair har formået at hente 70 mio. euro, hvilket svarer til 520 mio. kroner i første halvår af 2017 samt en stigning på 16,8 procent i forhold til perioden året før.

Dermed får Finnair 12,3 euro (næsten 93 kroner, red.)  i kassen, for hver passager, der er ombord på et af selskabets fly. Det tilsvarende beløb hos Norwegian er 137 norske kroner per passager, hvilket omregnet til danske valuta er omkring 109 kroner. SAS halter stadig bagefter på dette område, da selskabet i halvåret fra 1. november til 30. april blot fik en indtægt på 23 svenske kroner (18 danske kroner) per passager for selskabets tillægsydelser.

 

Relaterede artikler:

Finnair øger overflygningskapacitet over Rusland

Strejker kostede Finnair 20 mio. kroner

Finnair vil forberede sig på nordeuropæisk konsolidering

Finnair øger antallet af flyvninger til Asien

Finnair lancerer sin fjerde USA-rute

x

Læs Også

Finnair officielt flyselskab i EU-Kina Turiståret

Finnair er blevet udvalgt som det officielle flyselskab, der skal stå for flytransporten i forbindelse med afviklingen af EU-Kina Turiståret 2018.

Finnair med passagerrekord og flere Asien-afgange

Finnair kom i nærheden af 12 millioner passagerer i 2017, og i 2018 kommer der ekstra afgange på fire Asien-ruter.

Nordiske luftfartsaktier blev mere værd i 2017

Aktionærerne hos Finnair og SAS kunne hjemtage store gevinster i 2017, mens der blev tabt milliarder hos de investorer, der havde satset på Norwegian og Icelandair.

Jet Time flyver for Finnair

Danske Jet Time flyver netop nu for Finnair på ruter til og fra Helsinki. Jet Time vil gerne have meget mere af de slags kontraktflyvning for andre selskaber.

Finnair lancerer nyt business class-koncept

Finnair vil give sin business class en mere nordisk fornemmelse, mens de yngre rejsende med Finnair fremover kan stifte bekendtskab med mumitroldene.

Finnair jagter flere svenske passagerer

Det skandinaviske marked et vigtigt for Finnair, og et øget samarbejde med svenske BRA skal bringe flere passagerer ind til trafikknudepunktet i Helsinki.