Overskud for andet år i træk

American Express Business Travel kom ud af 2013 med overskud for andet år i træk efter at have tabt op imod 100 mio. kroner i de foregående fem år.

For få år siden var der tre store erhvervsrejsebureauer, der dominerede i det danske marked. Det var henholdsvis Carlson Wagonlit Travel, BCD Travel og VIA Travel (nu Via Egencia).

Derimod havde American Express Business Travel svært ved at vinde fodfæste i markedet og måtte i mange år notere sig store underskud fra rejsebureaudriften i Danmark. Men det er der blevet rettet op på gennem de seneste to år, hvor man er gået fra røde tal til pæne små overskud.

Succesen hænger sammen med en øget omsætning gennem kundetilgang. I 2013 var nettoomsætningen på over 1,1 mia. kroner mod blot 490 mio. kroner i 2009. Det er mere end en fordobling på blot fire år.

Det er store danske virksomheder med internationale aktiviteter, der har fundet vej til American Express Business Travel. I 2007 kunne man byde velkommen til Grundfos, og i 2009 fulgte A.P. Møller-Mærsk, mens Bestseller-koncernen og Leo Pharma var nye i kundeporteføljen i henholdsvis 2012 og 2013.

Den netop offentliggjorte årsrapport for 2013 viser et primært driftsresultat på 4,8 mio. kroner og en bundlinje på 3,3 mio. kroner. Det er nogenlunde uændret i forholdt til året før, hvor den primære drift viste et overskud på 4,5 mio. og et nettoresultat på 3,6 mio. kroner. Til gengæld er omsætningen øget fra 994 mio. til 1.113 mio. kroner, hvorfor omsætningsvæksten på 11 procent reelt ikke har bidraget til bundlinjen.

Forventer fremgang i 2014
I årsrapportens ledelsesberetning skriver administrerende direktør Klaus Johansen da også, at resultatet er i overensstemmelse med forventningerne og at det positive resultat skyldes såvel tilgang af nye kunder samt forøget rejseaktivitet fra eksisterende kunder.

Og allerede nu har man sat næsen op efter endnu et godt resultat i 2014. Fra årets begyndelse har man oplevet en “væsentlig tilgang af nye kunder, samtidig med at vi ser forøget rejseaktivitet i markedet,“ som det udtrykkes.

American Express Business Travel har i Danmark netop lanceret den såkaldte TripCase app, der er et værktøj, der letter rejseadministrationen og sikrer de rejsende en real-time opdatering af alle ændringer i bookingen. Netop TripCase-produktet forventes at kunne fastholde eksisterende og tiltrække nye kunder.

“Vi anerkender, at den moderne rejsendes behov og forventninger udvikler sig løbende, og at den moderne rejsende ønsker at have adgang til samme teknologi, platforme og tjenester, som de har privat. Vores integration med TripCase bidrager til en optimeret rejseoplevelse, idet vi giver de rejsende real-time ruteopdateringer, uanset hvor eller hvornår de rejser,“ siger administrerende direktør Klaus Johansen.

American Express Business Travel ApS i Danmark beskæftiger 115 ansatte og er direkte ejet af American Express Euro Travel Holdings B.V. i Holland.

I marts 2014 blev halvdelen af den amerikanske modervirksomhed solgt til en investorgruppe ledet af Cesares, hvorfor koncernselskabet fra den 1. juli 2014 skal drives som et joint venture mellem to aktionærer med lige store ejerandele.

Foto: Administrerende direktør Klaus Johansen kan for andet år i træk præsentere overskud for American Express Business Travel i Danmark.