Penge samles ind til toiletkunst i lufthavn

Støtter af Aarhus Lufthavn har igangsat to crowd-funding projekter, hvor det er planen at østjyderne skal bidrage til opfriskning af lufthavnen. Målet er i første omgang at indsamle 400.000 kroner.

Optimismen blomstrer igen i Aarhus Lufthavn. Januar måned viste fremgang i passagertallet, og der er stigende opmærksomhed omkring lufthavnen fra brugergrupper i Østjylland, der er positivt stemt for at bevare og udvikle lufthavnen med dens nuværende placering.

Nu er der rent faktisk igangsat en folkeindsamling via en såkaldt crowd-funding portal i håbet om, at rejse 400.000 kroner, der skal hjælpe med til at forskønne lufthavnen med kunst, kultur og design. Initiativet er taget af private kræfter i tæt samarbejde med lufthavnens ledelse.

Rent konkret forsøges indsamlet 150.000 kroner til forskønnelse af toiletterne. Lufthavnen afholder naturligvis selv omkostningerne til renovering af toiletterne, men de ekstra penge skal gå til at gøre dem originale og oplevelsesbetonede med kunst og sjove og interaktive elementer.

“Det kunne være interessant, hvis nogle af toiletterne blev til et besøg ind i de verdener, man kan opleve i Østjylland. I stedet for traditionel reklame, vil vi gerne sætte kunstnere og designere sammen med disse turistdestinationer for at skabe en original oplevelse ved brug af digitale teknologier, kunst, grafik og design,“ lyder det i oplægget fra gruppen bag Aarhus Lufthavn 2.0.

Indtil videre er der indsamlet 400 kroner ud af 150.000 kroner, så noget tyder på, at der ikke bliver meget udsmykning på lufthavnens nye toiletter.

Lokal forankring
Udover det separate projekt med design af lufthavnens toiletter, er der igangsat en indsamling til et overordnet projekt, der handler om at gentænke hele Aarhus Lufthavn.

Her er det målet at finde 250.000 kroner blandt borgere og lokale virksomheder, og indtil videre er der indsamlet 4.540 kroner med 78 dage tilbage af indsamlingsperioden.

Aarhus Lufthavn har planlagt en renovering, hvilket betyder, at der kommer nye, lyse gulve, ny glasfacade i midten af lufthavnen, og så kommer der de føromtalte nye, udvidede og redesignede toiletter. Det er samtidig nogle af de mest udskældte punkter ved lufthavnen med den dunkle vandrehal som det centrale element

“Det er fantastisk med den opbakning, som vi ser fra østjyderne, og det glæder mig rigtig meget, at så mange mennesker af egen lomme vil punge ud og hjælpe med at gøre lufthavnen mere indbydende og spændende,“ siger administrerende direktør Peter Høgsberg til CHECK-IN.dk.

Lufthavnsdirektøren mener ikke, at det er en falliterklæring, at man principielt må gå tiggergang hos regionens borgere for at få en flottere lufthavn.

“Der er tale om en forankring af projektet i lokalsamfundet, og jeg ser det som et attraktivt supplement til lufthavnens egne initiativer,“ fastslår Peter Høgsberg.