Aarhus Lufthavn vil være kendt

Aarhus Lufthavn har haft snigpremiere på et nyt logo, og på torsdag hopper lufthavnsdirektøren i Aarhus Å for at gøre opmærksom på en ny flyrute til Gran Canaria.

Danmarks ubestridte rejsekonge Simon Spies huskes for at have sagt, at “dårlig omtale er bedre, end ingen omtale.“ Dette mundheld er siden blev omskrevet til, “al omtale er bedre, end ingen omtale“. Netop denne devise synes lufthavnsdirektør Peter Høgsberg at leve efter, når han skal synliggøre Aarhus Lufthavn.

Siden sin tiltrædelse den 1. juli har den kontroversielle lufthavnsdirektør flere gange trukket overskrifter blandt andet affødt af sine idéer om at dyrke korn eller dyrehold på lufthavnens arealer for at sikre et bedre økonomisk grundlag for lufthavnen.

På torsdag tager Peter Høgsberg næste utraditionelle skridt, når han vælger at hoppe i Aarhus Å som en happening for at markedsføre Ryanairs nye rute fra Aarhus Lufthavn til Las Palmas, der åbner den 1. november.

Lufthavnsdirektøren vil line up med liggestole og badeudstyr ved å-kanten, hvorefter han vil springe i åens kolde vand. Her vil han blot konstatere, at det er for koldt, og at det er varmere på Gran Canaria. Alle tilskuere og forbipasserende til den utraditionelle happening vil få udlevet flyers med information om afgangstider og priser på den nye rute.

“Vi har snakket en del frem og tilbage om det, og jeg har bogstaveligt talt fået kolde fødder i mellemtiden, idet jeg hader koldt vand. Men man må ofre sig for den lokale markedsføring. Østjyderne skal have at vide, at man har mulighed for at købe billetter til et varmere sted end Aarhus Å,“ fortæller Peter Høgsberg til CHECK-IN.dk.

Nyt logo på vej til lufthavnen
Svømmeturen i Aarhus Å gør det ikke alene. Lufthavnsdirektøren har taget initiativ til at få udarbejdet et ny logo for Aarhus Lufthavn. Logoet ventes introduceret på en relanceret hjemmeside, men er allerede taget i brug på lufthavnens brevpapir og på Facebook-siden.

“Med det nye logo har vi prøvet at lægge os op ad byen Aarhus, hvor ‘US’ er fremhævet på samme måde som i byens markedsføring. Det grafiske element med cirklerne skal signalere vores vikingearv i Aarhus. Vi har fundet en måde at gøre det på, hvor vi har vikingsymbolikken inde, men alligevel følger trop med den moderne fremtid, mens vi skeler tilbage til vores arv,“ forklarer lufthavnsdirektøren om baggrunden for det nye logo.

Logoet er tegnet af Aarhus-bureauet Vahle+Nikolaisen og afløser det logo, som grafikeren Finn Hjernøe tilbage i 1980´erne tegnede til Aarhus Lufthavn.

Ifølge lufthavnsdirektør Peter Høgsberg har det været vigtigt at synliggøre forbindelsen mellem lufthavnen og Aarhus by. Bestyrelsesmedlemmerne fra de øvrige ejerkommuner har dog endnu ikke set logoet.

“Jeg vil præsentere logoet på det kommende bestyrelsesmøde i begyndelsen af november, og jeg er overbevist om, at alle vil gå ind for det,“ håber Peter Høgsberg.