Norwegians Boeing 737-800 kørte af landingsbanen i Helsinki i juli sidste år. Foto: Den finske havarikommission, AIBF

Pilotfejl årsag til baneafkørsel af Norwegian-fly

En bremsefejl fra kaptajnen var grunden til, at en Boeing 737 fra Norwegian kørte ud over baneenden i Helsinki i juli sidste år.

Samtlige 166 passagerer slap med skrækken, da et Norwegian-fly bremsede for sent og endte i græsset for enden af landingsbanen.

Det var en Boeing 737-800 med registrering LN-NHF, der havde udført rute DY4287 fra Stockholm Arlanda til Helsinki den 11. juli 2017. Flyet landede på Bane 04L klokken 19.06 lokal tid i kraftig regn i den finske hovedstadslufthavn. Og det stoppede først, da hjulene berørte græsset.

Piloterne forsøgte i første omgang at dreje flyet af den sidste ’high speed’-taxavej (WK, red.), men hastigheden var for høj til dette. I stedet satsede besætningen på den sidste almindelige taxavej (WD, red.) for enden af landingsbanen. Det lykkedes heller ikke, da flyet stadig havde for høj fart, og så gled den store maskine ud over baneenden og hen over græsset i lav fart.

Ingen passagerer kom til skade, og Boeing 737-flyet undgik mere eller mindre skader ved hændelsen. Flyet blev efterfølgende trukket tilbage på asfalten, og passagererne gik herefter fra borde på normal vis.

Fejlvurdering af kaptajn
Godt et år efter hændelsen har den finske havarikommission, AIBF, udsendt den endelige rapport. Heri fremgår det, at hændelsen skete på baggrund af fejl hos kaptajnen. Det skriver The Aviation Herald.

Først og fremmest var flyet forsinket 53 minutter fra Stockholm på grund af sen ankomst til den svenske hovedstad. Ved landing i Helsinki besluttede kaptajnen altså at rulle frem til den sidste taxavej 1.200 meter længere fremme i forhold til den sidste ’high speed’-taxavej. I første omgang trak han derfor ikke bremseklapperne (spoilers, red.), da han ville fortsætte til taxavejen så hurtigt som muligt.

Men kaptajnen mistede angiveligt fodfæste i situationen og bremsede for sent til, at flyet kunne dreje af ved taxavej WD for enden af landingsbanen. Den våde bane har overrasket og gjort det svært at nedbringe flyets hastighed, lyder det i rapporten.

Dårlig kommunikation
I forbindelse med hændelsen var der også manglende kommunikation mellem kaptajnen og styrmanden under den såkaldte ’roll out’ (flyets nedbremsning på landingsbanen, red.). Samarbejdet var ikke i overensstemmelse med Norwegians standardprocedurer.

Flyets styrmand var ny hos Norwegian og havde ikke meget erfaring. Han var dog opmærksom i situationen og meddelte i kabinehøjttalerne, at der kunne være en mulig kollision på vej.

Piloterne var presset allerede fra først færd efter afgangen fra Stockholm, konkluderer rapporten fra den finske havarikommission. Det var meget svært at indhente tabt tid på den korte flyvning mellem de to skandinaviske hovedstæder, og kaptajnen syntes derfor presset til at anvende højere hastigheder end normalt på landingsbanen. Det var den altafgørende faktor for, at flyet gled af asfalten og ud på det våde græs.

 

Relaterede artikler:

Charterfly atter på vingerne efter fastkørsel

Langdistance-fly skred af banen

Danske lufthavne viser interesse for kunstgræs

Norwegians flyvechef: Brud på procedurer og rutiner

Tre Norwegian-fly ramt af lynet