Alsie Express ATR72-fly i Sønderborg Lufthavn. (Foto: Alsie Express)

Priskrig på Sønderborg-København rute

Når Alsie Express på mandag starter på ruten fra Sønderborg til København, vil konkurrenten DAT nedsætte priserne på de billigste billetter med 35 procent. Hermed er priskrigen en realitet.

Sønderjyderne kommer nu til at drage fordel af, at der fra mandag vil være to flyselskaber på ruten mellem Sønderborg og København. Alsie Express, som Danfoss har været fødselshjælper til, vil flyve fem gange om dagen, mens Danish Air Transport (DAT) vil fastholde de nuværende fire hverdagsrotationer.

Samlet bliver der frem til sommerferiens start 50 ugentlige afgange i hver retning, fordelt med 29 fra Alsie Express og 21 fra DAT. Dermed bliver der kamp om kunderne, hvilket allerede nu afspejler sig i billetpriserne.

Fra på mandag har DAT nemlig nedsat selskabets billigste enkeltbilletter fra 750 kroner til 489 kroner på samtlige afgange. Hidtil havde DAT kun haft den ekstraordinært lave pris på aftenafgangen fra Sønderborg. Med prisnedsættettelsen bliver det 36 procent billigere at rejse med DAT på de såkaldte Economy-priser.

Billetten til 489 kroner kan ikke ændres eller refunderes, hvorfor der blot kan refunderes skatter og afgifter til en værdi af 123 kroner. Vil man have en fuld fleksibel billet med DAT, skal der i stedet betales 1.749 kroner per vej.

Alsie presser prisen
Prisnedsættelsen hos DAT sker for at møde de lave billetpriser, som Alsie Express går ud med fra starten. Selskabet har tre priskategorier, henholdsvis 495, 995 og 1.450 kroner for en enkeltrejse.

Den billigste billet har samme restriktive betingelser som hos DAT, hvor der ikke kan finde refundering eller ændring sted. Den mellemste prisklasse giver mulighed for at medtage to stykker indskrevet bagage, og her kan man samtidig betale et gebyr for at ændre billetten. Derimod er billetten til 1.450 kroner fuldt fleksibel, med to stykker bagage og uden yderligere restriktioner.

Hos DAT erkender administrerende direktør Jesper Rungholm, at prisnedsættelsen kommer efter konkurrentens indtog.

“Det er ren og skær reaktion i forhold til konkurrencen. Det er for at vise, at vi er på Sønderborg-ruten for alvor,“ forklarer Jesper Rungholm.

Selvom DAT er oppe imod den store pengetank hos Danfoss, er det dog ikke noget, der bekymrer DAT-direktøren, at konkurrencen kan komme til at stå på i længere tid.

“Vi kan blive ved på ruten ligeså længe vi har lyst til, da vi anvender det billigste fly i vores produktion Men vi har allerede taget en beslutning om, hvor meget vi har lyst til.“

Hos DAT peger man endvidre på, at omkring en tredjedel af alle rejsende er booket via det store globale GDS-system Amadeus. Det er med til at imødekomme kravene fra rejsebureauer og erhvervskunder, der hermed effektivt kan foretage bookingen i en vant forretningsgang.

“Jeg tvivler på, at rejsebureauer og virksomheder vil ændre på dette mønster for at rejse lidt billigere,“ mener Jesper Rungholm.

Øgenavne
Det nye flyselskab Alsie Express har allerede gjort sig fortjent til et par øgenavne i markedet.

Det er ikke nogen hemmelighed, at selskabets matsorte fly kan blive meget varme, hvis de står i længere tid på platformen foran lufthavnsterminalen en solrig og varm sommerdag. Det har allerede givet øgenavnet “varmekassen“.

Muntre hoveder har også allerede valgt at døbe selskabet “Sexy Express“, idet flyselskabets kode hedder “6I“.

Under alle omstændigheder går et ATR72-fly fra Alsie Express med rutenummer 6I101 i luften på mandag fra Sønderborg kl. 07.15. Forinden har DAT sendt første fly afsted mod København allerede kl. 06.40. Noget tyder derfor på, at det bliver en varm sommer for flyselskaberne på Danmarks sydligste indenrigsrute.