Akbar Al Baker, koncernchef hos Qatar Airways. (Foto: Qatar Airways)

Qatar-chef: Norwegian har ingen fremtid alene

Den magtfulde topchef Akbar Al Baker fra Qatar Airways mener, at Norwegian har brug for en stærk partner for at overleve.

Der er mange, der har en mening om det norske lavprisflyselskab, Norwegian – og især selskabets fremtid. Som følge af IAG´s udmelding om, at luftfartskoncernen har fremsendt to købstilbud til Norwegians bestyrelse, bliver andre flyselskaber nemlig bedt om at forholde sig til det.

Et af de flyselskaber, der har en kommentar til situationen omkring Norwegian er det statslige Qatar Airways, der har tætte relationer til IAG, idet olieemiratet ved den Persiske Bugt ejer 20 procent af IAG samt 20 procent af BAA, der driver London Heathrow Airport.

“Lige meget, hvad IAG vælger at gøre, vil vi bakke dem op,” sagde koncernchef Akbar Al Baker fra Qatar Airways for et par dage siden ved en pressebriefing i Doha ifølge britiske City A.M.

Kræver en stærk partner
I første omgang har IAG i april købt 4,6 procent af aktierne i Norwegian Air Shuttle ASA, der er noteret  på Oslo Børs. Sidenhen har Norwegians bestyrelse afvist to bud fra IAG, der ønsker at erhverve samtlige aktier. Det opfatter mange som et taktisk udspil fra Norwegians koncernchef Bjørn Kjos for at presse prisen op.

“Hvis jeg driver en virksomhed, og nogle vil købe mig, så vil jeg selvfølgelig forsøge at få prisen op. Men hvor lang tid kan jeg blive ved at forlange det, når vandet stiger meget hurtigt, og snart når mig op til næsen?” spørger Akbar Al Baker retorisk.

Det er specielt de stigende brændstofpriser, der kan gå hen og blive den helt store udfordring for Norwegian. Det gav Ryanairs koncernchef Michael O´Leary udtryk for i sidste uge, da han stillede spørgsmålstegn ved, om selskaber, der havde udfordringer ved en oliepris på 40 dollars per tønde, ville kunne overleve ved en pris på 80 dollars per tønde. Det er Akbar Al Baker enig med ham i.

“Jeg er ovberbevist om, at hvis man spørger de finansielle markeder, så vil de sige, at det kræver en stærk partner for at overleve. Og i særdeleshed siden olieprisen er gået i vejret, vil det kun være et spørgmål om tid, før der ikke er andet alternativ end at acceptere et bud fra en eller anden – fra IAG eller andre,” vurderer Qatar-topchefen.

Udfordrende oliepris
Norwegians aktuelle udfordringer blev understreget, da regnskabet for årets første kvartal blev præsenteret i slutningen af apil. Det afslørede et driftsunderskud på 2,2 milliarder norske kroner. Det svarer til et dagligt tab på 25 millioner norske kroner i de første 90 dage af 2018.

“I dette kvartal mærker vi særligt effekterne af højere brændstofomkostninger,” udtalte Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i en pressemeddelelse ved præsentationen sidst i april. Sidenhen er oliepriserne steget med næsten 10 procent.

Norwegian har “hedget” 27 procent af brændstofforbruget i hele 2018 til en pris på 500 dollars per ton. Det fordeler sig på 37 procent af forbruget i første halvår til 499 dollars per ton, mens der kun er sikret 19 procent af andet halvårs forbrug til en pris på 501 dollars per ton.

Den aktuelle pris på flybrændstof er 741 dollars per ton i henhold til IATA Jet Fuel Price Monitor, og Norwegian har budgetteret med en pris per ton på 644 dollars.

 

Relaterede artikler:

Norwegian afviser købstilbud fra IAG

IAG kan udnytte uforløst potentiale i Norwegian

IAG vil købe Norwegian

Norwegian taber 20 millioner kroner om dagen