Rekordlav punktlighed hos SAS

Punktligheden hos SAS har i marts og april været langt dårligere end i samme periode sidste år. Netop 1. marts trådte de nye omdiskuterede arbejdstidsaftaler for det flyvende personale i kraft.

Fra1. marts og frem til i dag har SAS’ flyvende personale arbejdet efter de nye arbejdstidsregler, som personalets fagforeninger og SAS-ledelsen blev enige om under de dramatiske forhandlinger i november sidste år.

I samme periode har SAS-flyene været langt mindre punktlige end de var i samme periode sidste år. Det viser tal fra det amerikanske analysefirma Flightstats, der måler på hvor gode flyselskaber over hele verden er til at ankomme til tiden. Hvis et fly ankommer til sin gate inden for 15 minutter efter det i fartplanen planlagte tidspunkt, så defineres det som værende fremme til tiden.

I marts i år ankom kun 79,25 af alle SAS-flyvninger til tiden. I samme måned sidste år ankom 88,80 procent til tiden. En forskel på hele 9,55 procentpoint. I april i år ankom 84,08 procent af alle SAS-flyvninger til gates inden for 15 minutter. I april 2012 var tallet 90,78 procent.

Ned på 37. plads
Resultaterne sender SAS helt ned på en 37. plads på listen over Europas mest punktlige flyselskaber i april i år. Til sammenligning indtager Finnair og Norwegian henholdsvis 11. og 13. pladsen med 91,14 og 91,01 procent af flyvningerne fremme til tiden. Og april måneds topscorer er også fra SAS’ nærmiljø. Det er nemlig Malmø Aviation, der havde 95,93 procent af alle fly ved gates inden for 15 minutter.

Vejret har ikke været meget anderledes i marts og april i år sammenlignet med sidste år. Og da de konkurrenter, der også har en stor del af sine operationer i Skandinavien og Norden, ikke kan notere samme dårlige punktlighed, så er det naturligt at spørge, om den svigtende præcision er et udslag af demotiverede medarbejdere.

Men det mener man ikke hos SAS.

”I marts var vi især udfordret i Norge, hvor et nyt indflyvningssystem i Oslo har påvirket os. Desuden har vintervejret på vores destinationer også påvirket os i marts. For april har vi haft tåge, som havde stor indvirkning på trafikken. Desuden har vi i alle lande arbejdet med nyt system i forbindelse med boarding, og så har der været strejke i Lufthansa. Samtidig har vi også haft uplanlagt teknisk vedligehold,” forklarer SAS’ pressechef, Trine Kromann-Mikkelsen.

Endelig har SAS i begge måneder udnyttet flyene mere end tidligere, og det har også haft indvirkning på trafikafviklingen.

Men ifølge pressechefen bliver maj måned sandsynligvis helt anderledes.
”Det er vigtigt at understrege, at SAS fortsat har skarpt fokus på punktlighed. Første uge af maj retter tallene sig, og vi ser forbedringer i vores egne målinger,” understreger Trine Kromann-Mikkelsen.