Koncernchef i SAS, Rickard Gustafson. Arkivfoto: Joakim J. Hvistendahl)

Rickard Gustafson godkendte Aarhus-offensiv

Det var koncernchef Rickard Gustafson, der godkendte det nye SAS-ruteoplæg fra Aarhus Lufthavn, hvilket indikerer en større økonomisk interesse end ved andre ruteudvidelser.

På SAS-hovedkontoret i Frösunda ved Stockholm sidder en af de højest placerede danskere hos det skandinaviske flyselskab. Det er Simon Pauck Hansen, der har titel af Vice President, Network og Partners.

I denne rolle er han ansvarlig for at administrere det samlede rutenet hos SAS med en flåde på lidt flere end 150 fly, årligt 40 millioner sæder til salg samt omkring 270 ruter. Han udvikler den overordnede strategi for rutenettet og flåden og er således med til at beslutte, hvilke destinationer, der skal betjenes, og hvor meget kapacitet, der skal tildeles.

Det var således den helt rigtige person i SAS, som Aarhus Lufthavns bestyrelsesformand Torben Boldsen i foråret 2017 var i dialog med omkring udvikling af nye ruter til den østjyske lufthavn.

Forsinket SAS-oplæg
Dialogen havde været i gang i nogle måneder, hvor lufthavnens ledelse havde haft en intens dialog med SAS sideløbende med, at hovedaktionæren Aarhus Kommune forsøgte at opnå godkendelse hos EU-Kommissionen til at lade ejerkredsen tildele op til 115 millioner kroner i offentlig støtte til den trængte østjyske lufthavn.

Bestyrelsesformand Torben Boldsen var på dette tidspunkt utålmodig for en endelig afklaring fra SAS, da en eventuel tildeling af støtte også skulle behandles politisk i Århus Byråd, og en kommende SAS-aftale ville givetvis pynte på det beslutningsforslag som Socialdemokraterne ville fremsætte om afsættelse af en betydelig ramme, der blandt andet skulle give lufthavnen økonomisk råderum til etablering af et ruteudviklingsprogram.

Det kan være en af årsagerne til, at Simon Pauck Hansen blev rykket for status på ruteoplægget, og svaret kom i en mail den 17. maj 2017. Det viser en aktindsigt fra Aarhus Kommune.

“Vil blot give dig en kort update på, hvor vi står i arbejdet med nyt oplæg for AAR. P.g.a. diverse omstændigheder, uden for min kontrol, så er vi desværre blevet en del forsinket i vores analysearbejde.

Det betyder, at vi er nogle uger forsinket i forhold til den oprindelige tidsplan. Vi er nu ved at færdiggøre arbejdet, og herefter udestår vores interne beslutningsproces. Det er her jeg får godkendt investeringer, og derfor en væsentlig detalje, som skal gå sin gang og på plads, inden vi ønsker at præsentere vores udkast for Jer.

Vi ser ikke, at denne forsinkelse har nogen konsekvenser for vores muligheder for en opstart til sommertrafikprogrammet 2017 (skal være 2018, red.),” skrev Simon Pauck Hansen til lufthavnens bestyrelsesformand.

Koncernchef skulle inddrages
Der gik yderligere et par uger, og nu pressede bestyrelsesformanden igen på med begrundelsen om en beslutning før sin ferie.

Men her blev det tydeligt, at Simon Pauck Hansen – trods ansvar for disponering af 150 fly i rutenetværket hos SAS – i denne sag tilsyneladende ikke selv, eller sammen med sin chef, kunne træffe beslutning om at lade et 90-sæders Bombardier CRJ900 basefly blive placeret i Aarhus Lufthavn. Det krævede koncernchef Rickard Gustafsons godkendelse.

“Der er opstået et ønske om briefing af koncernchefen, og det har ikke været muligt at få tid hos Rickard (Gustafson, red.) før torsdag. Beklager, at det roder rundt i dine planer, men håber du fortsat kan nå det inden din ferie,” skrev Simon Pauck Hansen den 13. juni i en mail til bestyrelsesformand Torben Boldsen.

Senere blev oplægget godkendt, og det blev endelig meddelt i en mail fra SAS den 23. august 2017.

På spørgsmålet om, hvorvidt det er normalt, at koncernchef Rickard Gustafson inddrages i, hvordan SAS ønsker at disponere et enkelt af 150 fly i flåden, lyder det fra pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark.

“Vi inddrager vores ledelse, når vi har så massiv en satsning på en lufthavn.”

 

Relaterede artikler:

Aarhus Kommune forfattede SAS-erklæring

SAS droppede Manchester-rute efter pres fra Aarhus Lufthavn

Aarhus Lufthavn indklaget for Konkurrencestyrelsen

Syv SAS-ruter fra Aarhus Lufthavn

SAS og Aarhus Lufthavn i strategisk samarbejde