Michael O´Leary ved pressemøde i Billund Lufthavn. (Arkivfoto: Jonas M. Kunzendorf)

Ryanair-boss træder tilbage fra rampelyset

Den karismatiske Ryanair-chef Michael O´Leary har besluttet sig for at trække sig tilbage fra rampelyset. Han erkender, at hans person står i vejen for selskabets nye strategi om at skabe et mere poleret image.

Ryanairs 52-årige topchef Michael O´Leary har på adskillige pressemøder over det meste af Europa evnet at chokere, provokere, irritere og ikke mindst at få latteren frem hos utallige journalister og branchefolk, som den karismatiske irer har mødt på sin vej.

Men nu er det slut med de mange mediestunts og optrædener, afslørerede Michael O´Leary i et interview med den britiske avis The Guardian i sidste uge. Igennem 20 år har han trukket store overskrifter og prydet adskillige forsider fra sine mange pressemøder. Men den går ikke længere. “Jeg går bare i vejen,“ siger Michael O´Leary.

At Michael O´ Leary trækker sig tilbage fra pressen, betyder ikke, at han forlader Ryanair. Han vil stadig fungere som det irske lavprisflyselskabs administrerende direktør, men i en mere tilbagetrukket rolle.

Det er Ryanair-bossen, der selv har draget konklusionerne. Selskabet har ramt vækstmuren, og det er nødvendigt at ændre på produkter, image og det samlede brand for at tiltrække flere familier og erhvervsrejsende ombord i flyene. Ryanair vil redefinere selskabets identitet i retning af easyJet, og hvis Michael O´Leary står i spidsen for den opgave, vil budskabet simpelthen ikke trænge igennem, har han erkendt.

Et mere kedeligt Ryanair
Ryanair er i færd med at ansætte en ny direktør, der vil få ansvaret for salg og marketing. Den nye direktør forventes at tiltræde i begyndelsen af 2014, idet den nuværende vicekoncernchef Michael Cawley forlader Ryanair til marts næste år.

Den nye salg- og marketingdirektør vil fremover få ansvaret for at træde frem ved pressekonferencer og overfor offentligheden generelt. Samtidig vil det være slut med budskaber om at betale for at benytte flytoilettet eller at opkræve ekstra betaling for overvægtige passagerer.

“Det er blandt andet, der vi skal ændre os. Jeg står i vejen for alt det brand halløj,“ konstaterer Michael O´Leary.

Det bliver derfor et mere kedeligt og seriøst flyselskab, som kunderne fremover vil møde. Men det er O´Leary afklaret med.

“Det er sådan, at det bliver nødt til at være.“

Det nye voksne Ryanair vil fremover satse på en stærk og direkte kommunikation med kunderne fremfor at få budskaberne solgt igennem pressen. Michael O´Leary har nemlig set lyset med Twitter og de sociale medier, hvor han mener, at fremtiden ligger i Customer Relation Management (CRM).

“Vi vil få folk til at registrere sig og CRM´e helvede ud af dem,“ siger Ryanair-bossen med en retorik, der fremover kun vil blive anvendt indenfor selskabets egne mure.

Foto: Michael O´Leary havde “julegaver“ med til Billund Lufthavn i ført en gigantisk LEGO-klods, da han besøgte lufthavnen den 6. december 2011. (Jonaz Kunzendorf)