Ryanairs topchef Michael O´Leary ved et pressemøde i Dublin (Foto: Ryanair)

Ryanair krisen – dag for dag

Ryanair er havnet i en dyb krise med utilfredse kunder, en faldende aktiekurs, og hånende konkurrenter, og nu breder et spirende pilotoprør sig med lynets hast.

Den sædvanligvis storskrydende Ryanair-topchef Michael O´Leary må i disse dage tage sin egen medicin. Gentagne provokationer og fornærmelser mod kollegerne i luftfartsindustrien, rammer nu som en boomerang midt under den største krise, som det irske lavprisflyselskab indtil videre har befundet sig i.

Således valgte Lufthansa-datterselskabet Eurowings i fredags at indrykke en stor annonce i den tyske finansavis Handelsblatt, og i annoncen som også er blevet flittigt delt på Twitter og andre sociale medier, tilbyder Eurowings, at Ryanair-kunder kan bestille en rejse hos det tyske selskab, hvis deres rejse er blevet aflyst. Annoncen er udformet med et billede af Michael O´Leary i baggrunden og overskriften O´DEARY.

Ryanairs topchef Michael O´Leary udsat for drilleri fra Eurowings. (Foto: Eurowings)

Siden fredag den 15. september, hvor Ryanair meddelte, at man ville aflyse omkring 2.000 flyvninger i en seks ugers periode for at kunne opfylde målet om en høj punktlighed, er flyselskabet og dets ledelse for alvor kommet i modvind. Ikke alene hos kunderne, men også i stigende grad hos selskabets piloter, der vejrer morgenluft efter i en årrække at have arbejdet under forhold, som ikke respekterer basale rettigheder hos arbejdstagerne.

Seneste skridt er en såkaldt “white strike”, hvor hovedparten af Ryanair-piloterne har besluttet sig for en arbejd-efter-reglerne aktion. I henhold til kontrakten med selskabet skal piloterne møde ind til vagterne på basen de foreskrevne 45 minutter før afgang, men i praksis har piloterne dog stemplet ind noget tidligere for at undgå, at flyene blev forsinket. Men nu er det tilsyneladende slut med at forære sekunder, minutter samt hele og halve time til Ryanair.

Svært af fastholde piloter
Krisen handler ret beset om pilotmangel og om at behandle selskabets piloter anstændigt. Ifølge Irish Times har Ryanair i løbet af det seneste år haft en afgang på omkring 700 piloter, hvor alene 140 piloter har skiftet fra Ryanair til Norwegian i løbet af 2017. Samlet er der i dag 4.200 piloter i det irske lavprisflyselskab.

Det har tilsyneladende ikke været muligt at rekruttere nye piloter i samme tempo, som andre har forladt virksomheden, og i kombination med en konstant vækst, har det sat det eksisterende trafikprogram under pres og medført en række aflysninger, da piloterne skal have afholdt seks ugers ferie inden udløbet af  2017, da ferieåret efter krav fra de irske luftfartsmyndigheder omlægges til kalenderåret fra den 1. januar 2018.

Ryanair tilbyder i øjeblikket på selskabets hjemmeside kaptajner med typerating til Boeing 737 et sign-on fee på 10.000 euro, eller hvad der svarer til 75.000 danske kroner, hvis man tager ansættelse hos Ryanair i perioden fra 1. oktober frem til 30. april 2018.

Herudover har Ryanair har forgæves forsøgt at købe piloter ind fra planlagt ferie mod en kompensation på 100.000 kroner, men det har piloterne foreløbig afvist, da der fulgte en lang række betingelser med, som ikke gjorde tilbuddet attraktivt. I stedet har piloterne i fællesskab valgt at lægge pres på Ryanair for at sikre lokale overenskomster i de lande, hvorfra der opereres samt mulighed for at organisere sig på tværs af baserne samt tilknytte professionel hjælp til forhandlinger med selskabet.

Det fremgår af et brev, som CHECK-IN.dk er i besiddelse af,  fra piloterne på 17 europæiske baser – inklusive basen i Stockholm-Skavsta – til driftsdirektør Michael Hickey.

Oprør via Facebook
Det spirende pilotoprør kan i sidste ende blive en trussel mod Ryanairs forretningskoncept og det relativt høje indtjeningsniveau. Dermed vil det også kunne udgøre en trussel for Michael O´Leary, der efterhånden er blevet synonym med Ryanair.

Ryanair-piloter opdaterer deres Facebook-profil med dette symbol med tre eller fire striber.

I løbet af weekenden har mange Ryanair-piloter fra de store europæiske baser opdateret deres Facebook-profiler med et symbol indenholdende tre eller fire gule pilotstriber på sort baggrund for at markere deres kamp for bedre løn- og ansættelsesforhold.

En anonym pilot fra basen i Charleroi udtaler i den forbindelse følgende til det belgiske luftfartsmedie Aviation24.be:

“Dette er en af vores største muligheder nogensinde for at ændre tingene i Ryanair. Vi arbejder meget hårdt for flyselskabet, og vi ønsker at få den respekt, som vi fortjener, og ikke en topchef, der fortæller, at vi kun flyver 18 timer om ugen og aldrig vil kunne blive trætte af det. Vi ønsker en rigtig kontrakt med pension og social sikkerhed.”

De kommende uger vil give en klar indikation af, hvorvidt Ryanair kan modstå det stigende pres fra piloterne, eller om september-oprøret bliver begyndelsen til enden for de omdiskuterede og kritiserede ansættelsesmodeller.

Ryanair-krisen
Vi giver nedenstående et overblik over Ryanair-krisen fra dag til dag.

13. september

I et brev til samtlige Ryanair-piloter, anmoder Ryanairs driftsdirektør Michael Hickey om at, piloter, der har ferie til gode resten af 2017, afstår fra at holde hele ferien for at hjælpe virksomheden i en svær situation.

15. september
Ryanair meddeler i en pressemeddelelse, at selskabet vil aflyse to procent af samtlige flyvninger i en seks ugers periode. Der er tale om cirka 2.000 flyvninger, der vil berøre 315.000 passagerer.Selskabet tilbyder ombooking eller fuld refusion af købte billetter. Der oplyses ikke tydeligt, om rettigheder til kompensation i henhold til EU 261/2004-forordningen.

18. september
EU-transportkommissær Violeta Bulc understreger, at Ryanair skal respektere den europæiske forbrugerlovgivning i forbindelse med de mange aflysninger.Ryanair publicerer en liste over samtlige aflyste flyvninger i resten af sommertrafikprogrammet frem til den 28. oktober. 10 fly tages ud af produktion fra de vigtigste hovedbaser i Europa, og aflysningerne rammer Danmark med samlet 70 afgange, hvilket vil have konsekvenser for omkring 10.000 passagerer.

Selskabet bekræfter nu, at man vil tilbyde kompensation i henhold til EU 261/2004-forordningen.

Ryanair sender et tilbud til samtlige piloter om at købe en uges ferie for 100.000 kroner.

19. september
En særdeles ydmyg Michael O´Leary giver på en pressekonference i Dublin sin uforbeholdne undskyldning til Ryanairs mange passagerer.

20. september
Ryanair skriver i en opdatering, at selskabet har kaldt ekstra personale ind til at håndtere ombooking og refundering. Ved dagens slutning forventes 175.000 passagerer at være ombooket til andre Ryanair-flyvninger, hvilket er over 55 procent af de berørte kunder. Omkring 63.000 vil have modtaget refusion, hvilket er omkring 20 procent af de ramte kunder. Selskabet forventer, at 95 procent af alle berørte passagerer vil have modtaget refusion eller være ombooket inden ugens udgang.

21. september
Ryanair afholder den årlige generalforsamling midt under krisen. Michael O´Leary undskylder over for aktionærerne, at selskabet har været nødsaget til at aflyse 2.100 ud af samlet 103.000 flyvninger i en seks ugers periode i september og oktober på grund af en fejl i piloternes årlige ferieplanlægning.

22. september
Ryanair-aktien lukker i kurs 16,45 på London Stock Exchange. Det er et kursfald på 15 procent siden den 16. august, hvor aktien toppede i 19,35. Kursfaldet har barberet adskillige milliarder kroner af selskabets markedsværdi.

Ryanair-piloternes “tilbud” til selskabets ledelse om at stille hjælp til rådighed til gengæld for et løfte om at kunne få etableret lokale overenskomster udløber kl. 12.00 dansk tid.

23. september
Ryanair-piloter over hele Europa opdaterer deres Facebook-profil med et symbol med tre eller fire gule pilotstriber på sort baggrund i kampen for at opnå bedre betingelser som ansatte i flyselskabet.

25. september
Ryanair meddeler, at man har behandlet henvendelser fra 305.000 passagerer, og at de resterende 10.000 passagerer endnu ikke har kontaktet selskabet.

 

Relaterede artikler:

Ryanair skærer ned i København

Løftet pegefinger fra EU-kommissær til Ryanair

Her er alle Ryanairs danske aflysninger (opd.)

Sådan er det at være Ryanair-pilot – del 2

Sådan er det at være Ryanair-pilot – del 1