Ryanair Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn. (Foto: Bene Riobó)

Ryanair presser konkurrenterne væk fra CPH-ruter

Siden Ryanairs entré i Københavns Lufthavn har et stadig stigende antal operatører lukket ruter eller reduceret frekvenser.

Hver gang Ryanair går ind i et nyt marked, oplever man, at etablerede aktører samt andre lavpriskonkurrenter må give op over for den hårde konkurrence, som det irske lavprisflyselskab påfører dem.

Ryanair etablerede sig den 18. marts 2015 i Københavns Lufthavn med en rute til Dublin, og fra slutningen af marts samme år blev en base etableret, som Ryanair imidlertid måtte trække sig fra i løbet af sommeren, da selskabet i Arbejdsretten tabte en sag mod fagbevægelsen, der ønskede at sympatistrejke med Serviceforbundet, da Ryanair ikke havde tegnet dansk overenskomst.

På trods af lukningen af basen vil Ryanair i 2017 flyve til 19 destinationer fra Københavns Lufthavn, selvom selskabet siden åbningen har lukket ruter til Stockholm-Skavsta og Warszawa-Modlin.

Ryanair har skabt sig en markant succes i CPH, hvilket har fået flere andre flyselskaber til at trække sig – enten som følge af den direkte konkurrence eller også som en kombination af andre årsager. SAS har måttet lukke tre ruter, og senest har den britiske lavpriskonkurrent easyJet valgt at trække sig fra ruten mellem København og London-Luton for at undgå konkurrencen fra Ryanair. I alt er seks ruter blevet lukket, mens frekvenserne på en enkelt rute er blevet reduceret markant.

Rutelukninger fra CPH på Ryanair-destinationer

Selskab Destination Ændring
Aer Lingus Dublin Lukket 26MAR16
Alitalia Milano-Linate 6 til 1 ugentlige 28OKT15
EasyJet London-Luton Lukker 26MAR17
SAS Budapest Lukket 28OKT15
SAS Edinburgh Lukket 29OKT16
SAS Milano-Linate Lukket 28OKT15
Vueling Alicante Lukket 29OKT16

 

De to ruter til Linate-lufthavnen ved Milano har haft det svært i konkurrencen med Ryanair til Bergamo-lufthavnen, der også betjener Milano. Herudover var det også forventeligt, at irske Aer Lingus måtte opgive på ruten fra Dublin til København, hvor selskabet flere gange tidligere gennem tiden har trukket sig. Det er således tredje gang, at Aer Lingus har måtte opgive at flyve fra den irske hovedstad til København.

Det spanske lavprisflyselskab Vueling har også fundet konkurrencen på Alicante-ruten for hård, hvorfor selskabet i første omgang vinterlukkede ruten og sidenhen har besluttet sig for ikke at åbne op igen i det kommende sommertrafikprogram.

CPH hylder konkurrencen
Hos Københavns Lufthavn har man noteret sig udviklingen, og lufthavnen glæder sig over, at den samlede trafik til de destinationer, hvor andre selskaber har måttet trække sig, er steget markant efter Ryanairs entré i CPH.

“Udviklingen viser den tendens vi normalt ser, når flere flyselskaber flyver på samme rute. Priserne falder, og flere flyver, hvormed markedet udvides, når der er konkurrence på en rute,” siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Hos Ryanair  er man meget bevidste om, hvilken effekt det har i markedet, når nye ruter annonceres og de store 189-sæders Boeing 737-fly går i direkte konkurrence med selskaber, der har et højere omkostningsniveau.

“Vi er meget tilfredse med vores operationer fra Københavns Lufthavn, og med lanceringen af vores største sommerprogram fra København i 2017, vil vi levere 2,5 mio. passagerer og understøtte 1.000 jobs i Københavns Lufthavn, da vi samlet vil vokse med fem procent,” forklarer Arune Jaraite, der er ansvarlig for Ryanairs salg- og markedføring i Norden.

Ryanair fremhæver med selskabets sædvanlige retorik de lave priser, den høje punktlighed og regularitet samt den nye “Always Getting Better” kundeservice som årsag til fremgangen i Københavns Lufthavn.

“Derfor er det let at se, hvorfor så mange kunder vælger Ryanair, og hvorfor andre flyselskaber simpelthen ikke er i stand til at konkurrere med os. Vi ser frem til at fortsætte væksten i vores danske trafik og ruter og bidrage til øget turisme,” lyder det fra Arune Jaraite.

CPH: Passagererne bestemmer
Siden Ryanair valgte at indtage Københavns Lufthavn i foråret 2015 er passagertallet i den danske hovedstadslufthavn vokset støt. Lufthavnen har ved flere lejligheder fremhævet, at med væksten bliver der skabt flere arbejdspladser og bragt flere turister til hovedstaden og Danmark som helhed.

Her henviser Københavns Lufthavn til den såkaldte DAMVAD-rapport, hvoraf det fremgår, at 1.000 ekstra passagerer til lufthavnen udløser 0,85 fuldtidsjob. Dette gælder dog kun, hvis det er nye ruter hos neværksflyselskaber. Er det lavprisflyselskaber er beskæftigelseseffekten 20 procent lavere. Derfor er det beskæftigelsesmæssigt ikke ubetinget en fordel at erstatte tre SAS-ruter med Ryanair-ruter.

På spørgsmålet om, hvorvidt Københavns Lufthavn har overvejelser om, hvordan trafikken skal sammensættes, så man har størst mulig spredning på selskaber og typen af trafik, lyder svaret fra pressechefen:

“Det har vi i høj grad. Vi har et mål om at være Nordeuropas stærkeste hub, og det stiller krav om, at vi er en attraktiv og effektiv lufthavn, som flyselskaber gerne vil flyve på. Derfor gør vi meget ud af, at have et attraktivt transfer-produkt, hvor passagerer let og hurtigt kan transferere her i Københavns Lufthavn. Derudover har vi et meget skarpt fokus på effektivitet, og er flere gange kåret til at være verdens mest effektive lufthavn, fordi vi sikrer flyselskaberne mulighed for at drive en punktlig operation. Derfor er vi en attraktiv lufthavn at flyve på for alle typer flyselskaber – og det vil vi vedblive med at være.”

Som lufthavn stiller CPH derfor infrastrukturen til rådighed, mens det er de frie markedkræfter, der afgør, hvilke flyselskaber, der kan og vil flyve til og fra Københavns Lufthavn. Dermed er der tilsyneladende ikke en strategi om, hvilken type trafik, der primært skal udgøre passagergrundlaget, hvorfor det er op til flyselskaberne at holde sig flyvende efter “survival of the fittest” devisen.

“I sidste ende er det passagerne, der vælger, hvilket flyselskab, de flyver med, og dermed også, hvilke ruter, der udbydes,” understreger pressechefen.

 

Relaterede artikler:

Ryanair vil igen have CPH-base

Ryanair-vækst får Københavns Lufthavn til at opjustere

CPH: Turister trækker væksten

Live: Ryanair vs. LO i Arbejdsretten

Ryanair etablerer base i Københavns Lufthavn