Ryanair Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn. (Foto: Bene Riobó)

Ryanair stormer frem i CPH

Med knap to mio. passagerer i 2016 er Ryanair nu det tredjestørste selskab i CPH og kommer med til de vigtige takstforhandlinger. Samtidig er SAS’ dominans blevet mindre.

På et pressemøde den 29. oktober 2014 på Hotel Hilton i Københavns Lufthavn annoncerede det irske lavprisselskab Ryanair, at selskabet åbnede ruter og base i lufthavnen fra marts 2015.

Dengang satte selskabet som mål, at nå en million CPH-passagerer om året. Tre måneder senere, i januar 2015, opjusterede man forventninger til 1,7 mio. passagerer. Kun knap to år senere – og 21 måneder efter de første ruteåbninger – er de mål nået og overgået.

Ryanair transporterede nemlig 1.917.727 passagerer ind og ud af Københavns Lufthavn i 2016. Det viser en opgørelse fra Københavns Lufthavn over de 20 største flyselskaber i CPH i 2016.

Ryanairs vækst er en fremgang på ikke mindre end 168,1 procent i forhold til 2015, hvor selskabet fra åbningen af den første rute til Dublin den 18. marts og frem til 31. december transporterede 715.251 passagerer. Fremgangen viser, at selskabet godt har kunne nå sit mål om 1,7 mio. passagerer på ganske kort tid uden at have den base i lufthavnen, som man i første omgang havde ønsket sig. Og som man i første omgang etablerede, men måtte lukke igen efter fire måneder efter et nederlag i Arbejdsretten.

Ud af CPH’s godt 29 mio. passagerer sidste år fløj 6,6 procent med Ryanair mod 2,7 procent året før.

Plads ved forhandlingsbordet
Mens Ryanair altså stormede frem, så lavede easyJet snarere små hop på stedet i Københavns Lufthavn. Således steg easyJets passagertal i CPH kun med 3,2 procent fra 1.530.569 passagerer i 2015 til 1.578.943 passagerer i 2016.

De knap to millioner passagerer i 2016 betyder, at Ryanair overhaler easyJet og bliver det tredjestørste flyselskab i Københavns Lufthavn efter SAS og Norwegian. Og det er ikke helt ligegyldigt om man er det fjerde- eller tredjestørste flyselskab i CPH. For 3. pladsen giver ret til en plads ved forhandlingsbordet ved siden af nummer et og to, når forhandlingerne med Københavns Lufthavn om en ny takstaftale så småt begynder i løbet af i år.

Da easyJet havde pladsen ved forhandlingsbordet var Ryanair henvist til at lade sig repræsentere ved forhandlingerne af en fælles repræsentant for alle de øvrige flyselskaber i lufthavnen.

Broget skare
Ingen andre af de to 20 største selskaber i CPH fik trecifrede vækstrater i 2016, men en lille håndfuld kan notere sig tocifrede vækstrater. Det er en broget skare bestående af Norwegian, Danish Air Transport, Vueling, Emirates og Qatar Airways. Fire andre selskaber måtte notere en nedgang i antallet af CPH-passagerer. Det var British Airways, Air France, Turkish Airlines og Swiss. Sidstnævnte fik med 11,7 procent den største tilbagegang.

Knap 300.000 flere SAS-passagerer gik gennem CPH i 2016 end i 2015. Det gav selskabet en passagerfremgang på 2,7 procent fra 10,29 mio. til 10,57 mio. passagerer. Men da mange af konkurrenternes vækst var større, så betød det, at SAS’ andel af trafikken i Københavns Lufthavn faldt fra 38,7 procent i 2015 til 36,4 procent i 2016. For bare få år siden udgjorde SAS-passagererne omkring 42 procent af det samlede antal passagerer. Men det har blandt andet Ryanairs entré og stor vækst hos Norwegian ændret på.

De 20 selskaber sidder tilsammen på 87 procent af trafikken i lufthavnen.

 

Placering Selskab 2015 2016 Forskel
  Total 26.610.332 29.043.287 9,1%
1 SCANDINAVIAN AIRLINES 10.287.224 10.568.477 2,7%
2 NORWEGIAN 4.534.650 5.020.802 10,7%
3 RYANAIR LTD 715.251 1.917.727 168,1%
4 EASYJET 1.530.569 1.578.943 3,2%
5 LUFTHANSA 603.951 650.850 7,8%
6 KLM ROYAL DUTCH AIRLINES 515.993 545.437 5,7%
7 AIR BERLIN 482.982 509.018 5,4%
8 DANISH AIR TRANSPORT 368.684 479.301 30,0%
9 BRITISH AIRWAYS 519.775 476.578 -8,3%
10 FINNAIR 378.553 387.740 2,4%
11 AIR FRANCE 387.771 376.254 -3,0%
12 THOMAS COOK AIRLINES SCANDINAVIA 338.353 363.150 7,3%
13 ICELANDAIR 337.354 354.384 5,0%
14 VUELING AIRLINES 293.258 345.476 17,8%
15 TURKISH AIRLINES 338.830 326.644 -3,6%
16 AUSTRIAN AIRLINES 309.816 320.524 3,5%
17 EMIRATES 259.630 312.688 20,4%
18 QATAR AIRWAYS 209.537 287.032 37,0%
19 SWISS INTERNATIONAL AIRLINES 324.234 286.628 -11,6%
20 THAI AIRWAYS INTERNATIONAL 230.513 235.029 2,0%
  Andre 3.643.404 3.700.605 1,6%

 

Relaterede artikler:

Fremgang på alle fronter i CPH

Ryanair presser konkurrenterne væk fra CPH-ruter

Ryanair vil igen have CPH-base

Stor vækst efter Ryanair-entré

Ryanair etablerer base i Københavns Lufthavn