Indenrigsfly i Københavns Lufthavn (Arkivoto: Morten Lund Tiirikainen)

Sådan bliver indenrigsflyene parkeret i CPH

Fra 29. marts vil indenrigsflyene forlade Terminal 1 og blive spredt ud blandt udenrigsflyene i Københavns Lufthavn. Få overblikket over de nye placeringer her.

Fra den 29. marts vil indenrigsflyene til Bornholm, Sønderborg, Billund, Karup, Aarhus, Aalborg og Esbjerg ikke længere holde parkeret ved siden af hinanden i Københavns Lufthavns Terminal 1, som i dag er dedikeret til netop indenrigsflyvning med egne check-in skranker og sikkerhedskontrol.

Fra den dato vil flyene holde spredt ud over hele lufthavnen alt afhængig af hvad det er for et selskab, der opererer indenrigsruten. Det skyldes den nye takstaftale, som Københavns Lufthavn og flyselskaberne indgik sidste år. Her blev man enige om at nedlægge det særlige indenrigsafsnit og blande indenrigs- og udenrigstrafikken.

Det var et stærkt ønske fra lufthavnens to største flyselskaber, SAS og Norwegian, der dermed gør det nemmere for deres passagerer at skifte mellem indenrigs- og udenrigsflyene.

Forventet lange gåture
Mange indenrigspassagerer har spurgt både Københavns Lufthavn og de fem indenrigsflyselskaber, hvor flyene til Aalborg, Aarhus, Billund, Karup, Sønderborg, Rønne og Esbjerg bliver parkeret i fremtiden.

”Flere har sikkert forventet lange gåture fra sikkerhedstjekket i Terminal 2 til de gates på Finger A Vest, der hidtil har været benyttet til indenrigstrafikken,” siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavne A/S, med henvisning til at alle passagerer frem over skal igennem den store centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og 3 – uanset om de skal til Shanghai eller Sønderborg.

Men den bekymring bliver gjort til skamme, efter at Københavns Lufthavn sammen med flyselskaberne har analyseret behov og muligheder.

”Vi har haft en dialog med alle de fem involverede flyselskaber om, hvor det giver mest mening – for dem – at vi parkerer deres fly. Flyselskaberne kender hver især deres egne kunder bedst, og derfor har det været vigtigt for os, at vi så vidt muligt kunne imødekomme deres ønsker under de nye forhold, som sammenlægningen giver,” siger Peter Krogsgaard.

Med bus ud til fly
Dialogen med flyselskaberne har ført til følgende, foretrukne parkering af indenrigsflyene:

– SAS’ indenrigsfly til Aalborg og Aarhus bliver i morgen- og eftermiddagsmyldretiden parkeret på Finger D tæt på selskabets øvrige fly. SAS’ fly til og fra Billund bliver fortrinsvist parkeret på Finger B

– Uden for peak vil man skulle møde ved de centralt placerede gates C2-C8 mellem Finger B og D og køres med bus ud til SAS-flyene til Aalborg, Aarhus og Billund.

– Norwegians fly til Aalborg bliver parkeret på Finger A sammen med selskabets øvrige fly

– Flyene til Rønne (DAT), Karup (en rute som DAT overtager fra Norwegian netop den 29. marts) og Sønderborg (Alsie Express) vil blive parkeret på A7, A9 og A11, som er nogle af de standpladser, der ligger tættest på terminalkroppen.

-Den næsten nyåbnede rute til Esbjerg (ES-Air) bliver også parkeret på standpladser på Finger A.

Ind fra perronen
Hos SAS er der tilfredshed med den fremtidige parkering af indenrigsflyene.

”Den centrale placering af indenrigsflyene sammen med vores øvrige fly gør, at gates kommer tættere på passagererne end nogensinde. For de fleste frekvente rejsende med SAS, som kommer til og fra København med metro, tog, bus og taxa, vil turen gennem Security og ud til gaten kunne foretages på kort tid – via SAS Fast Track, der gør at man så at sige træder lige ind i Security fra perronen,” siger Lars W. Andersen, direktør for Public Affairs og infrastruktur i SAS.

Indenrigspassagererne får også mulighed for at bruge selvbetjenings-baggage drop og lounge i Terminal 3, som gør rejsen mere enkel og smidig. Og så vil alle indenrigspassagerers bagage fast blive udleveret på bånd 5, som er tættest på udgangen.

Se flyet ud af vinduet
Hos Alsie Express, der flyver på ruten til Sønderborg, hilses den kommende parkering på centrale standpladser, A7, A9 og A11, velkommen.

”Parkering først for på Finger A giver f.eks. vores passagerer mulighed for at sidde i CPH Apartment loungen og vente tæt på gaten. Rent faktisk kan de ud af vinduet se, når flyet kører til gate, og det er jeg overbevist om, at flere passagerer vil lære at sætte pris på,” siger Henrik Therkelsen, CEO, Alsie Express.