SAS Airbus A321-200 med plads til 198 passagerer.

SAS flyver under radaren

SAS vil i morgen offentliggøre årsresultatet for 2016/17, og selvom der ventes et driftsresultat på over 1,6 milliarder kroner, flyver selskabet stadig under radaren hos investorerne.

Hvis det ikke er muligt at skabe overskud i et flyselskab under de gunstige vilkår, som 2017 har budt på, er forretningen ikke sund. Det bør være konklusionen, efter at en række flyselskaber har leveret de bedste økonomiske resultater nogensinde i løbet af året.

Dermed er forventningerne til SAS også skruet op i forbindelse med præsentationen af selskabets årsregnskab tirsdag morgen kl. 08.00. SAS har allerede været ude med foreløbige regnskabstal for 2016/17, så der venter dog ikke de store overraskelser herfra.

“Regnskaberne fra de europæiske konkurrenter har tegnet et billede af en industri i medvind. Det økonomiske klima er bedre end længe i Europa- og det kan mærkes. En række flyselskaber, heriblandt Lufthansa og Finnair har leveret indtjeningsrekorder for årets første ni måneder, mens Norwegian stadig kæmper for at få profit af ekspansionen,” siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank i en kommentar forud for SAS-regnskabet.

Sydbank-analytikeren forventer en vækst i omsætningen på 7,8 procent til 42,55 milliarder svenske kroner samt en fremgang på 15,1 procent i resultatet af den primære drift til i alt 2,2 milliarder svenske kroner, hvilket svaret til mere end 1,6 milliarder danske kroner. Bundlinjen forventes at ende på 920 millioner svenske kroner, eller omkring 690 millioner danske kroner. Dermed bliver det tredje år i træk med overskud i SAS.

Overser indtjeningskraften
Selvom SAS allerede har varslet et resultat før skat og engangsposter på 1,5 til 2,0 milliarder svenske kroner for 2017/18, så er det endnu ikke blevet fuldt ud belønnet af investorerne. Da SAS i begyndelsen af november løftede sløret for de foreløbige regnskabstal for det finansår, der sluttede den 31. oktober, lå aktiekursen dengang i 20,40 kroner. Forud for offentliggørelsen af årsregnskabet ligger den på 19,10 kroner.

“Vi finder stadig, at SAS´ værdiansættelse attraktiv og vurderer, at SAS flyver under radaren hos mange potentielle investorer, der kan få øjnene op for afkastmulighederne og selskabets nyvundne indtjeningskraft,” udtalte Jacob Pedersen i begyndelsen af november.

Selvom SAS for omkring fire uger siden var optimistiske i forhold til 2017/18, har Sydbank alligevel valgt at nedjustere prognosen for det regnskabsår, som SAS netop har påbegyndt. Højere brændstofpriser og en styrket amerikansk dollar er årsagerne til, at banken har sænket indtjeningsforventningerne med 200 millioner svenske kroner til et primært driftsresultat på 1.750 millioner svenske kroner.

SAS kan se frem til et stort investeringsprogram i de kommende år, når de nye Airbus A350-900 langdistancefly skal modtages, og samtidig forventes det, at SAS i morgen vil offentliggøre nyt om investeringen i mellem 30 og 40 nye mellemdistancefly til selskabet.

 

Relaterede artikler:

Stigende oliepriser truer flyselskabernes vækst

SAS venter tredje overskud i træk

Analytiker: SAS-aktien er prissat for lavt

“Skjult opjustering” i SAS

Sydbank: Overraskende stærk SAS-indtjening

x

Læs Også

Fra Aarhus til Nice med SAS

SAS tilføjer en ny rute fra Aarhus Lufthavn, hvor selskabet i oktober 2016 præsenterede nye ruter til Oslo, Stockholm, München, Mallorca og Split.

Konkurrence på CPH-rute sikrede færøsk rekordår

SAS' entré på ruten fra København var i 2017 med til at sikre Vagar-lufthavnen på Færøerne et rekord år med næsten 17 procents fremgang.

Nordiske luftfartsaktier blev mere værd i 2017

Aktionærerne hos Finnair og SAS kunne hjemtage store gevinster i 2017, mens der blev tabt milliarder hos de investorer, der havde satset på Norwegian og Icelandair.

SAS: Strategierne kommer ud at flyve

DEBAT: Luftfart er en skrøbelig branche. Derfor skal branchen blive ved med at effektivisere og investere i det, som giver reel værdi for vores kunder, understreger SAS.

Ny aftale om afhentning af bagage hos SAS-kunder

Charterrejsende på SAS-fly kan fremover få samlet deres bagage op dagen i forvejen, hvis de bor øst for Storebælt og er villige til at betale for det.

Svenskere opruster med jetfly mod SAS

Efter være reddet fra økonomisk kollaps opruster NextJet nu med jetfly på svensk indenrigsrute forud for direkte konkurrence fra SAS.