SAS: Ingen negative overraskelser

Analytikerne var ikke ubetinget tilfredse med gårsdagens kvartals- og halvårsresultat fra SAS. ‘Det er aldrig tilfredsstillende at præsentere et halvårsresultat med et minus på en milliard, men det følger vores plan,’ siger koncerndriftsdirektør Flemming Jensen.

Modtagelsen af gårsdagens kvartalsresultat fra SAS var meget blandet. Naturligvis var der glæde over en indtjeningsfremgang på næsten 700 mio. svenske kroner i forhold til samme kvartal året før. Men i og med, at 450 mio. kroner af denne fremgang var en engangsindtægt som følge af ændrede pensionsordninger, stiller analytikerne spørgsmålstegn ved, om de resterende 250 mio. svenske kroner er nok i forhold til de mange besparelsestiltag, som SAS har sat i gang.

Sydbanks chefanalytiker Jacob Pedersen var skuffet ovenpå kvartalsregnskabet og gav udtryk for, “at investorerne befinder sig i tynd luft.“

“Ved nærmere gennemlæsning er regnskabet svagere, end vi havde ventet, men SAS tager vigtige skridt fremad. Besparelserne viser mere effekt, og frasalgene skrider fint frem. Lavsæson-kvartalerne er nu overstået, og vi ser stadig gode muligheder for, at SAS kan levere overskud i år,“ skriver Jacob Pedersen i en analyse af kvartalsregnskabet.

Og det var ikke kun analytikerne, der modtog regnskabsmeddelelsen noget lunkent. Helt som forventet benyttede de danske kabineansattes organisation, CAU, lejlighed til at markere sine synspunkter. Her var der skuffelse og ærgrelse. Man mener nnemlig, at der kun er tale om en lille økonomisk forbedring, som ikke vurderes som godt nok ovenpå, hvad CAU kalder “den historisk blodige sparerunde.“

“Selvom der er lyspunkter i kvartalsregnskabet, herunder stigende passagerindtægter, står de slet ikke mål med de løn- og arbejdsvilkår, som nu er hverdag for de kabineansatte ovenpå sparerunden i november,“ mener CAU-formanden Helge Thuesen.

Efter planen
Hos SAS er der ingen panik at spore hos koncerndriftsdirektør Flemming Jensen, der har været en af arkitekterne bag 4XNG-strategiplanen.

“I november måned præsenterede vi den plan, der skal bære os helt ind i 2015. Den er meget konkret i, hvordan vi skal levere besparelserne. De forventninger vi har til den fremadrettede del af planen, venter vi stadig på kommer til at slå igennem. Der vil stadig være effekter, der kommer på et senere tidspunkt,“ forklarer Flemming Jensen overfor CHECK-IN.dk.

Han peger blandt andet på, at pensionsaftalen med de norske piloter først skal omægges senere på året. Det nye pensionsvilkår med de danske piloter blev indfaset fra 1. april, mens de svenske piloters ordning først er blevet klar til implementering den 1. maj.

Men selvom tingene går efter planen, er man alligevel ikke tilfredse i koncernledelsen.

“Det er aldrig tilfredsstillende, at gå ud med et halvårsresultat med et minus på en milliard. Der er meget, der skal gøres. Det var kendt, og det ligger i planen. Derfor var der ingen negative overraskelser,“ påpeger Flemming Jensen.

Enhedsomkostningerne falder
I årets andet kvartal er enhedsomkostningerne faldet med 10,7 procent, men blot 3,6 procent, hvis man renser tallene for de ændre pensionsvilkår.

Med et samlet mål om en reduktion i enhedsomkostningerne på 15 procent inden 2015, er det spørgsmålet, om det er tilstrækkeligt.

“Vi så i første kvartal et noget større fald i enhedsomkostningerne. Hvert kvartal har sin egen historie, men reduktionerne ligger i tråd med vore forventninger, så vi er optimistiske i forhold til at nå vort mål,“ siger koncerndriftsdirektøren.

Koncernledelsen er da også fuldt opmærksomme på, at når SAS i 2015 har nået besparelsesmålet og sænket enhedsomkostningerne med 15 procent, så har konkurrenterne formentlig også flyttet sig igen.

“Vort umiddelbare og kortsigtede fokus er at levere den plan, som vi har igangsat. Vi skal hele tiden arbejde med at sænke vores omkostninger og øge vores effektivitet. Der er ikke i øjeblikket planer om nye store spareprogrammer. Men konkurrecetrykket vil altid være der.“

Ønsker øget belægning
Ser man på de seneste måneder har belægningsprocenten hos SAS været faldende. Det har dog været opvejet af en højere “yield“ end forventet, men der er behov for, at SAS får flere passagerer i flyene.

“Vi forsøger ikke at volumenstyre vores organisation. Vi har et ønske om at øge belægningen, men så længe indtjeningen holder, er det i orden. Med vores nye Go og Plus-produkter, kan vi udbyde lavere priser og dermed få flerre passagerer ombord i flyene.

I de kommende måneder må SAS dog nøjes med ekspansion på de såkaldte “low-yield“ ruter. Det er de mange fritidsruter, der i sommermånederne åbnes til feriedestinationerne ved Middelhavet. En trafik, der ikke umiddelbart vil styrke yielden. Til gengæld ventes der en stor passagerfremgang i stedet.