SAS og Finnair med fyldte fly

SAS og Finnair, der er Nordens største netværksflyselskaber, havde næsten fyldte fly i hele juli måned, og SAS satte rekord.

Kalenderårets andet kvartal – og især juli måned – hører til blandt den bedste periode over hele året hos flyselskaberne. Det er her de penge, der er sat til til i de mørke vintermåneder, skal tjenes hjem.

SAS og Finnair har netop offentliggjort trafiktallene for juli måned, og de viser da også, at der har været rigtig mange passagerer om bord i selskabernes fly. SAS nåede op på en belægningsprocent på 89,3 procent, hvilket er et procentpoint højere end samme måned sidste år. Det er den højeste belægningsprocent nogensinde i en enkelt måned, og med samlet 2,744 mio. passagerer var det samtidig den bedste juli måned nogensinde.

Det er dog ikke hele trafikvæksten på 11,6 procent, der smitter positivt af på bundlinjen. Med en øget kapacitet på mellem seks og syv procent i det skandinaviske marked er priserne under pres, og SAS rapporterer da også om et fald i “yielden” på omkring fire procent i juli måned.

“Vores strategi er at satse på et produktudbud, som de frekvente rejsende sætter pris på, og det giver resultat. Trafiktallene for juli er solide og viser, at vort udbud er både attraktivt og konkurrencedygtigt. Det er specielt glædeligt, at modtagelsen af vores øgede langdistanceudbud samt fritidsorienterede ruter i Europa har været så stærk. Samtidig foregår en stor del af væksten i fritidsrejsemarkedet, hvor prisfølsomheden er højere, hvilket betyder, at vi må arbejde hårdere for yderligere at effektivisere vores virksomhed,” siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS, i en pressemeddelelse.

Finnair er større interkontinentalt
Hos Finnair har trafikvæksten været på 8,6 procent i juli måned, hvilket resulterede i en belægning på 88,7 procent, der faktisk lå 0,4 procentpoint under niveauet for samme måned sidste år. Passagerfremgangen var på 5,5 procent til 1.033 mio. passagerer, hvilket er noget mindre end SAS.

Til gengæld har Finnair flere interkontinentale rejsende i forhold til SAS. Selvom SAS satte rekord med 185.000 interkontinentale passagerer i juli måned, var det ikke muligt at passere det finske flyselskab, der havde 206.000 passagerer på ruterne til Asien og Nordamerika. Fremgangen var hos Finnair båret af nye ruter til Fukuoka i Japan og Guangzhou i Kina samt øget kapacitet på ruten fra Helsinki til Chicago.

Den finske indenrigstrafik blev ramt af en tilbagegang på 7.100 passagerer som følge af reduceret produktion. Det skyldes en planlagt reduktion i fartplanen som følge af forventet lavere efterspørgsel samt aflysninger på afgangene til og fra Rovaniemi, hvor lufthavnen er ved at få repareret hovedbanen.

I juli ankom 85,6 procent af samtlige Finnairs flyvninger til tiden, mens SAS klarede sig noget dårligere, da det kun var 76,5 procent af alle flyankomster, der var indenfor tolerancen på 15 minutter i forhold til fartplanene.

 

Relaterede artikler:

Trods SAS-rekord er Finnair større på langruter

Finnair lægger større afstand til SAS

Finnair vil forsvare sig mod SAS-ekspansion

Finnair øger presset på SAS

Finnair i samarbejde med tidligere SAS-partner

 

x

Læs Også

Finnair med passagerrekord og flere Asien-afgange

Finnair kom i nærheden af 12 millioner passagerer i 2017, og i 2018 kommer der ekstra afgange på fire Asien-ruter.

Fra Aarhus til Nice med SAS

SAS tilføjer en ny rute fra Aarhus Lufthavn, hvor selskabet i oktober 2016 præsenterede nye ruter til Oslo, Stockholm, München, Mallorca og Split.

Konkurrence på CPH-rute sikrede færøsk rekordår

SAS' entré på ruten fra København var i 2017 med til at sikre Vagar-lufthavnen på Færøerne et rekord år med næsten 17 procents fremgang.

Nordiske luftfartsaktier blev mere værd i 2017

Aktionærerne hos Finnair og SAS kunne hjemtage store gevinster i 2017, mens der blev tabt milliarder hos de investorer, der havde satset på Norwegian og Icelandair.

SAS: Strategierne kommer ud at flyve

DEBAT: Luftfart er en skrøbelig branche. Derfor skal branchen blive ved med at effektivisere og investere i det, som giver reel værdi for vores kunder, understreger SAS.

Ny aftale om afhentning af bagage hos SAS-kunder

Charterrejsende på SAS-fly kan fremover få samlet deres bagage op dagen i forvejen, hvis de bor øst for Storebælt og er villige til at betale for det.