(Foto: Morten Lund Madsen)

SAS opgiver at sende MD80’er på museum

Planerne om at sende et af SAS’ pensionerede MD80-fly på museum er skrinlagt. Sidste eksemplar er solgt til Delta Air Lines.

Da SAS’ sidste MD80’ere blev sendt på pension i oktober sidste år, florerede rygterne om, at et af flyene skulle udstilles ved SAS-museet i Oslo. Planerne om at få flyet på museum var angiveligt så langt fremme, at SAS-museet på sin hjemmeside havde annonceret, at man ville få flyet.

I december kom det dog frem, at SAS havde opgivet at få flyet på museum i Oslo, da omkostningerne ville blive for store. SAS gjorde det imidlertid klart, at man fortsat arbejdede på at finde et museum til det legendariske fly. Men nu er det afgjort. Museumsplanerne er definitivt skrinlagt, og der bliver ingen MD80’er fra SAS at se på et museum.

”Vi har set på flere løsningsmuligheder, for vi ville gerne have haft flyet på museum, men det har ikke været muligt at finde en økonomisk holdbar løsning,” siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef hos SAS i Danmark, til CHECK-IN.dk.

Hos SAS vil man ikke komme nærmere ind på, hvad der er blevet forsøgt gjort for at få flyet på museum. Pressechefen oplyser, at SE-DIR, der var udset som museumsfly, vil blive fløjet over Atlanten til den nye ejer, Delta Air Lines, til efteråret.

Bruges til reservedele
SE-DIR kommer dermed til at lide samme skæbne som en lang række af SAS’ øvrige MD80’ere, der er blevet solgt til Delta Air Lines for at blive brugt som reservedele.

SAS havde til sidst kun tre MD80’ere i aktiv tjeneste, herunder SE-DIR samt OY-KHE og LN-RMM. Sidstnævnte blev allerede i januar sendt afsted til Delta Air Lines, imens OY-KHE bliver sendt afsted til juni. Det oplyser Christoffer Witt, chefredaktør på det tyske luftfartsmagasin Skyliner, til CHECK-IN.dk.

Hos Skyliner, der følger registreringen af fly i hele verden nøje, kan man også læse, at en anden af SAS’ MD80’ere med registreringen SE-DIK netop er blevet afhændet til Delta Air Lines for ”part-out”.

At indkøbe fly til brug for reservedele er en nødvendighed for flere af de store amerikanske flyselskaber, der fortsat råder over enorme flåder af ældre flytyper, der ikke produceres længere, her under MD80. Delta Air Lines har ikke færre end 117 MD80-fly i sin flåde, samt yderligere 95 fly af efterfølgeren MD90. Tilsvarende havde SAS 66 MD80’ere, da selskabet havde flest, hvilket var den største MD80-flåde udenfor USA.

Billede: LN-RMM udførte sammen med SE-DIR en række afskedsflyvninger i forbindelse med udfasningen i oktober sidste år. Her set i Københavns Lufthavn. Foto: Morten Lund Madsen.