SAS-partner køber flere langdistancefly

SAS’ tætte samarbejdspartner, Singapore Airlines, har udvidet sin bestilling af Airbus A350XWB-fly til op til 90 fly.

Singapore Airlines har godt nok 20 bestillinger på Boeing 787 Dreamlineren liggende hos den amerikanske flyproducent. Men med en ekstrabestilling på op til 50 Airbus A350XWB oveni de 40 eksemplarer, som selskabet allerede havde bestilt, er der ingen tvivl om at Singapore Airlines er mest vild med Airbus’ bud på fremtidens langdistancefly.

Den nye bestilling består af en ordre på 30 fly og option på yderligere 20 fly. De første 30 skal leveres fra 2016 og bliver af typen Airbus A350-900, mens de sidste 20 kan blive enten -900 eller den større -1000 udgave.

Singapore Airlines bestilte de første 20 Airbus A350’ere tilbage i 2006 til levering i 2015. Det er kun et halvt år siden Singapore Airlines bestilte yderligere 20 eksemplarer. Alle fyrre bliver A350-900 udgaven.

Har ikke bestilt Dreamliner
Den største kunde er lanceringskunden Qatar Airways, der har bestilt 80 A350’ere og de 70 bekræftede ordrer fra Singapore Airlines bringer selskabet ind på en delt andenplads sammen med Emirates. Dubai-selskabet giver dog Singapore Airlines baghjul, når man medregner optioner. Emirates har således en option på yderligere 50 Airbus A350XWB.

Qatar Airways har også bestilt 30 eksemplarer af ærkerivalen Boeings 787 Dreamliner, mens Emirates ikke har bestilt Dreamlineren.

Singapore Airlines’ store ekstrabestilling er en stor fjer i hatten for Airbus’ nye langdistancefly, der indtil nu har stået lidt i skyggen af Boeing 787 Dreamliner. Det bliver spændende at se, om der om tre uger under Paris Airshow bliver offentliggjort flere Airbus A350-ordrer.

Det oplagte valg
Airbus’ to største hjemmebanekunder, Lufthansa og Air France/KLM har endnu ikke bestilt flyet. Air France/KLM har bestilt 25 Boeing 787 Dreamlinere, mens Lufthansa ikke har købt hverken den ene eller den anden. Lufthansa har en større flåde af Airbus A330 og A340 fly, som selskabet snart skal finde en afløser til og her ville Airbus A350XWB være det mest oplagte valg.

SAS har annonceret, at de også er på udkig efter nye langdistancefly til erstatning for deres 11 Airbus A330 og A340 fly. Det skandinaviske selskab forventer at træffe en beslutning i år og Airbus A350XWB må forventes at være favoritten. En position, der ikke er blevet mindre af at SAS’ tætte joint venture-partner, Singapore Airlines, i fremtiden sandsynligvis kommer til at operere næsten 100 eksemplarer af flyet.

Airbus A350XWB-flyet får plads til mellem 270 og 350 passagerer i et normalt tre-klasses layout. De første testflyvninger forventes gennemført i løbet af de kommende uger, og det første eksemplar leveret til Qatar Airways i andet halvår 2014.