SAS-stewardesser udskyder fusionsproces

SAS’ kabinepersonale vil ikke risikere at kollegerne hos Jet Time og Thomas Cook Airlines kan blokere for en storfusion af fagforeninger og ødelægge SAS-folkenes ønske om på sigt at blive en del af en stor brancheorganisation.

Fagforeningen Cabin Attendants Union (CAU), der organiserer omkring 1.200 danske kabineansatte i SAS, vil gerne stå stærkere næste gang man skal forhandle overenskomst med SAS-ledelsen. Noget CAU begynder på meget snart og som skal være afsluttet inden 1. marts, hvor den nuværende aftale udløber. Den aftale blev forhandlet på plads for et år siden i løbet af fem dramatiske novemberdage. Derfor arbejder CAU aktivt på at fusionere med Flyvebranchens Personale Union (FPU) og flere andre faglige organisationer for danske kabineansatte.

”Vi fik smertelige tæv i november sidste år. Vi tabte 40 års faglig kamp på jorden. Derfor startede processen i foråret for at undersøge mulighederne for at samle branchen,” siger CAU’s afgående formand, Helge Thuesen, tilCHECK-IN.dk.

Udtrykt skepsis
CAU’s plan er dog løbet ind i problemer. Sammen med fagforeningerne for de kabineansatte i Jet Time og Thomas Cook Airlines Scandinavia er CAU med i paraplyorganisationen Cabin Union Denmark (CUD). I den forgangne uge har de to andre fagforeninger her påCHECK-IN.dki kor udtrykt skepsis over for planerne om en fusion med FPU.

Hos Jet Time Cabin Union er de omkring 140 medlemmer af historiske årsager skeptisk indstillede over for den a-kasse som Serviceforbundet benytter sig af. Mange af Jet Time’s stewardesser og stewarder har nemlig en fortid i Sterling Airways og Cimber Sterling. Og da de selskaber gik konkurs, føler medlemmerne ikke, at a-kassen var tilstrækkelig behjælpelig.

Hos Thomas Cook Airlines Cabin Union er de 130 medlemmer godt tilfreds med at være en del af hovedorganisationen FTF og deler ikke CAU’s ønske om at komme over i en ny brancheorganisation.

Risikere at blive låst fast
CAU’s medlemmer skulle på foreningens generalforsamling torsdag have taget stilling til et forslag fra den afgående bestyrelse. Forslaget skulle give den nye bestyrelse carte blanche til at forhandle den endelige fusionsaftale på plads med FPU. Men en jurist, der var dirigent på generalforsamlingen, vurderede, at forslaget ville binde CAU til kun at kunne gå med i fusionen, hvis de to øvrige medlemmer af CUD, Jet Time Cabin Union og Thomas Cook Airlines Cabin Union, også gik med. Og med de seneste dages udmeldinger fra de to fagforeninger ville CAU ikke risikere at blive låst fast. Derfor valgte bestyrelsen at trække forslaget.

”Vi kunne risikere, at der ville gå lang tid før de var klar,” pointerer Helge Thuesen.

Derfor blev forslaget ikke behandlet, og CAU fortsætter nu debatten i den nye bestyrelse, der blev valgt i dag. Når alle sten er vendt vil medlemmerne blive bedt om at tage stilling til dette ved en ekstraordinær generalforsamling og en urafstemning.

Helge Thuesen gik på generalforsamlingen af som formand. En ny formand for CAU vil i næste uge blive konstitueret på et møde i den nye bestyrelse.