SAS Airbus A320neo. (Foto: Stein Olsen | Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.)

SAS tæt på aftale med Airbus om nye fly

SAS har fravalgt Boeing og er gået ind i slutforhandlinger med Airbus om en stor ordre på nye mellemdistancefly.

Fremtidens mellemdistancefly i SAS-flåden bliver Airbus-fly. SAS og Airbus er nemlig gået ind i de sidste afsluttende forhandlinger om et storindkøb af fly i Airbus A320neo-serien. Det skriver SAS-ledelsen onsdag eftermiddag i en email til medarbejderne i flyselskabet.

”Vi er glade for at kunne meddele, at vi nu er i afsluttende forhandlinger med Airbus med det formål at underskrive en endelig aftale i foråret 2018 på en stor ordre af nye mellemdistancefly,” skriver SAS-ledelsen i mailen, som CHECK-IN.dk er kommet i besiddelse af.

SAS har gennem længere tid overvejet og vurderet både Boeings 737 MAX og Airbus’ A320neo. Men nu har man altså valgt at gå videre ind i et afsluttende forhandlingsforløb med Airbus med henblik på at indgå en endelig aftale indenfor ganske få måneder.

Mange forskellige flytyper
Præcis hvor mange fly, der kommer til at indgå i ordren, skriver SAS-ledelsen ikke noget om. Men de nye fly skal, sammen med de 30 andre Airbus A320neo-fly, som SAS i disse år løbende modtager, erstatte omkring 70 Boeing 737-fly.

SAS var tidligere kendt for at have mange forskellige flytyper i sin mellemdistanceflåde. Og i dag har selskabet også både Boeing 737 og den direkte europæiske pendant, Airbus A320, i sin flåde. Men det er snart slut.

”Det nye fly vil reducere vores miljømæssige fodaftryk betydeligt og give driftsfordele gennem reduceret kompleksitet ved én flytype i flåden. Dette er historisk for SAS, da vi for første gang vil have en produktion baseret på én flytype i syne. At nå dette er nøglen for os at muliggøre optimeret vedligeholdelse, forbedret trafikudnyttelse og forenklet besætningsplanlægning,” understreger SAS-ledelsen.

Grønt lys fra bestyrelsen
Når SAS og Airbus er blevet enige om de sidste detaljer i aftalen, så skal den forelægges SAS-bestyrelsen til endelig godkendelse. Og for at få grønt lys fra bestyrelsen, så er det vigtigt at SAS-ledelsen og -medarbejderne lover at holde fast i den spareplan, som er i gang med at blive gennemført.

Ved siden af den igangværende levering af Airbus A320neo-fly og det nært forestående indkøb af endnu flere Airbus A320neo-fly, så har SAS også nye Airbus A350 langdistancefly på vej. Det første leveres i slutningen af 2019.

 

 

Relaterede artikler:

SAS vil afgive flyordre i foråret 2018

SAS vil bestille 40 nye fly

SAS udskyder Airbus A350-levering

SAS overvejer langtrækkende A321-fly

 

x

Læs Også

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

SAS har for få dage siden indsat en 100-sæders Bombardier CRJ1000 på selskabets europæiske rutenet. Flyet opereres af et spansk flyselskab.

Airbus må vente til april på nye Pratt-motorer

Koncernchef Tom Enders fra Airbus siger, at han er rimeligt overbevist om, at Pratt & Whitney kan finde en hurtig løsning på de tekniske problemer.

Forsinkede A320neo-fly fra Norwegian-selskab

Problemer med flymotorer betyder, at de nye fly, som HK Express har leaset fra Norwegian-selskabet Arctic Aviation, bliver yderligere seks måneder forsinket.

God oplevelse på SAS Plus til Trondheim

ANMELDELSE: SAS Plus leverede en god oplevelse på en kort februarflyvning fra Danmark til Norge, hvor kun et par ting i SAS Loungen trak ned på helhedsindtrykket.

Airbus overrasker med højere indtjening

Den store europæiske flyproducent Airbus kom godt ud af 2017 med et driftsoverskud, der lå over det forventede, mens omsætningen var på niveau med analytikernes estimater.

SAS flytter terminal i Hamborg

Efter renovering af bagageanlægget er SAS vendt tilbage til Terminal 2 i Hamborg Airport.