Airbus A330-300 fra SAS.

SAS tilbage i punktligheds-eliten

SAS var i 2017 femtebedst blandt de største internationale flyselskaber til at ankomme til tiden.

SAS er tilbage i toppen af verdenseliten, når det kommer til at være bedst til at ankomme til tiden. Det viser Flightstats’ opgørelse for 2017 over alverdens flyselskabers punktlighed. Flightstats har specialiseret sig i at måle hvor gode flyselskaberne er til at ankomme rettidigt og har defineret ankomst til tiden, som værende inden for op til 15 minutter efter planlagt ankomst.

SAS havde således den femtebedste punktlighed blandt de største internationale flyselskaber i 2017, da 82,94 procent af selskabets egne 216.826 flyvninger ankom til tiden. Hvis man medregner de knap 82.000 flyvninger, som andre selskaber udførte for SAS i 2017, så ender selskabet på en ottendeplads med 81,73 af flyvningerne ankommende til tiden.

For at blive regnet som et større internationalt flyselskab skal man have mindst 117.000 flyvninger, en sædekapacitet på mere end 20 mio. og mere end 1.000 flyvninger til tre eller regioner.

I 2014 blev SAS det næstmest punktlige af de største selskaber i verden kun overgået af Iberia fra Spanien, da 88,26 procent af selskabets egne flyvninger ankom til tiden. I 2015 dumpede SAS ned på femtepladsen og i 2016 kom SAS ikke ind i Top 10.

Skubbet ned
Verdens mest punktlige flyselskab blandt de store internationale selskaber blev amerikanske Delta Air Lines, hvis man alene ser på selskabets egne flyvninger. 85,94 procent af selskabets knap 1,1 mio. flyvninger ankom nemlig til tiden. Japan Airlines, ANA og Qatar Airways pressede sig ind foran SAS som henholdsvis nummer to, tre og fire.

Hvis man medregner flyvninger gennemført af andre selskaber, så bliver Delta Air Lines og co. med sine i alt knap 1,9 mio. flyvninger skubbet ned på en femteplads, da Iberia overtager førstepladsen.

Klemmer sig ind
Zoomer man ind på de europæiske selskabers punktlighed og medtager selskaber, der ikke lever op til kriterierne for at være større internationale flyselskaber, så var Iberia bedst til at få sine egne fly til at ankomme til tiden og SAS var fjerdebedst i 2017. Græske Aegean Airlines og østrigske Austrian klemmer sig ind på anden- og tredjepladsen, mens KLM, Ryanair og British Airways må tage til takke med henholdsvis syvendepladsen, niendepladsen og tiendepladsen. Lufthansa, Air France og Norwegian kommer ikke ind i top 10.

Hvis man medtager flyvninger gennemført af andre selskaber, så fastholder Iberia førstepladsen, mens SAS rykker en enkelt plads ned, da Alitalia rykker ind på tredjepladsen.

Kinesiske selskaber trækker ned
Blandt de tre store luftfartsalliancer har oneworld-selskaberne samlet set den bedste punktlighed. Det skyldes blandt andet, at alliancen ikke har nogle kinesiske flyselskaber i medlemskredsen. For i de to andre alliancer, Skyteam og Star Alliance, er det især de kinesiske selskaber, der trækker ned.

I Skyteam gør Garuda Indonesia og taiwanesiske China Airlines heller ikke en god figur med en punktlighed på under 70 procent. I Star Alliance præsterer Air Canada, Air India, Thai Airways, Asiana og TAP Portugal heller ikke imponerende med mindre end 70 procent af flyene til tiden.

 

Relaterede artikler:

Iberia igen verdensmester i ankomster

Datamangel kan koste SAS punktlighedspris

SAS nummer syv i punktlighed

SAS tilbage i punktlighedstoppen

SAS er atter verdens mest punktlige