SAS tilpasser kapaciteten

Belægningen i SAS-flyene faldt dramatisk i januar til 63,9 procent, og det på trods at, at SAS på forhånd havde tilpasset den totale kapacitet.

Sæsonmæssigt er januar en svag måned, hvilket SAS allerede havde taget højde for, idet selskabet havde reduceret den samlede kapacitet med én procent samt reduceret antallet af flyafgange med fire procent.

Alligevel må SAS rapportere et fald i såvel passagerer som belægning. Samlet rejste 1,87 millioner passagerer med SAS i januar måned, hvoraf 1,83 millioner sad i ruteflyene, mens resten var på charterflyvninger. Det var et samlet fald på 5,5 procent i forhold til samme periode året før.

Belægningen faldt samtidig med 5,1 procentpoint til 63,9 procent på ruteflyvningerne.

“Vi fortsætter med at tilpasse produktionen til sæsonændringer i efterspørgslen i overensstemmelse med vores konverteringsarbejde. Det betyder, at vi i januar, som er en typisk lavsæsonmåned, reducerede produktionen. Trafikken har udviklet sig i overensstemmelse med vores forventninger gennem de seneste tre måneder, men med undtagelse af vores enhedsindtægter og afkast, som havde en lidt stærkere udvikling,” siger koncernchef Rickard Gustafson fra SAS i en kommentar til trafiktallene.

Ikke prangende
Aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank har ved flere lejligheder fremhævet, at kursen på SAS-aktien er for lav, idet investorerne endnu ikke har belønnet aktien i forhold til den stærke indtjeningsfremgang, som SAS har vist gennem 2017.

I forbindelse med trafiktallene fra januar hæfter Sydbank-analytikeren sig ved en noget bedre yield, men en dårligere trafikudvikling.

“SAS havde i januar 2017 stadig en positiv effekt af 70 års fødselsdagskampagnen fra efteråret 2016 med store fald i billetpriserne, og det er hvad, man kan se nu. Trafiktallene er prangende, men heller ikke en katastrofe,” siger Jacob Pedersen til CHECK-IN.dk.

På de interkontinentale ruter faldt kapaciteten med 2,1 procent, mens passagertrafikken faldt med hele 11,3 procent. Også i den europæiske trafik faldt trafikken mere end kapacitetsændringerne med undtagelse af det svenske marked, hvor trafikken på de europæiske ruter voksede med tre procent.

Kapaciteten på indenrigsruterne blev øget med 1,3 procent, og det er særligt ruten fra København til Færøerne, der har trukket denne udvikling. Derimod faldt trafikken med 4,2 procent, hvor det især var det svenske marked, der måtte holde for.

 

Relaterede artikler:

SAS mister terræn i CPH

Bedste SAS-regnskab siden år 2000

SAS flyver under radaren

x

Læs Også

SAS vil have flere gebyrindtægter

SAS vil teste betalingsvilligheden for forhåndsreservering af flere sæder på interkontinentale flyvninger. To ruter er valgt ud til den særlige test.

SAS opsiger codeshare med Star Alliance-partner

SAS afslutter et langvarigt samarbejde med Egyptair om codeshare til Cairo og sender i stedet passagererne afsted med Lufthansa via Frankfurt.

USB-stik på vej i SAS Boeing 737

SAS er i gang med at udrulle USB-stik i sæderne på de ældre fly af typen Boeing 737 og Airbus A320. Alle A320neo har nye kabiner med USB-stik.

Ikke komplet Plus-produkt med SAS fra Aarhus

SAS markedsfører lounge-adgang og Fast Track inkluderet i Plus-billetter på syv udenlandske ruter fra Aarhus Lufthavn. Men ydelserne findes ikke.

SAS tvunget til at flytte generalforsamling

SAS har endnu ikke fundet afløseren for Fritz Schur på formandsposten i selskabets bestyrelse, og derfor må generalforsamlingen udsættes en måned.

Fritz Schur: Truende SAS-konkurs var ikke fup

Den afgående SAS-bestyrelsesformand Fritz Schur fastholder, at SAS i slutningen af 2012 var timer fra konkurs. Der var allerede bestilt tid hos dommeren.