Koncernchef i SAS, Rickard Gustafson. Arkivfoto: Joakim J. Hvistendahl)

SAS tøver med at tilslutte sig politisk samarbejde

Ifølge koncernchef Rickard Gustafson kan SAS i øjeblikket opnå større politisk indflydelse ved at stå uden for de store lobbyorganisationer AEA og A4E.

(STOCKHOLM) I SAS har man hidtil søgt at yde EU-politisk indflydelse gennem sit medlemskab af netværksselskabernes brancheorganisation, Association of European Airlines (AEA). Men det bliver der nu lavet om på.

Det oplyser koncernchef i SAS, Rickard Gustafson, til CHECK-IN.dk. Han mener, at de ressourcer, SAS bruger på politisk arbejde, kan bruges bedre, og derfor melder SAS sig nu ud af AEA.

“Vi har opsagt vores medlemskab i AEA, og det udløber her sidst på året. Det er vores bedømmelse, at AEA ikke kommer til at kunne fortsætte sin virksomhed i sin nuværende form,” siger Rickard Gustafson til CHECK-IN.dk.

Han affærdiger i samme omgang, at SAS af denne grund skulle stå på tærsklen til at søge om optagelse i brancheorganisation A4E (Airlines for Europe), sådan som flyselskabet tidligere har udtrykt overvejelser omkring.

Kan ikke gøre alt
A4E er modsat tidligere tiders lobbyorganisatoriske opdeling mellem netværksselskaber og lavprisselskaber en fælles paraply for flyselskabernes politiske interesser og har indtil videre samlet 13 flyselskaber.

Jeg ser store fordele i A4E. For første gang taler traditionelle netværksflyselskaber og lavprisselskaber sammen og taler med én stemme. Det er jeg for, men vi er afventende med, hvornår og hvordan vi vil tilslutte os,” siger Gustafson og tilføjer:

“Vi skal være sikre på, hvilken indflydelse vi vil kunne opnå. Som med alt andet kan vi ikke gøre alt, og derfor er det et spørgsmål om at prioritere vores ressourcer. Jeg afviser ikke, at vi kan blive medlem af A4E, men hvis vi går ind i det, må vi også være sikre på, at vi investerer de fornødne ressourcer i det.”

Lokal indflydelse
Spørgsmålet presser sig derfor på, hvordan SAS da vil opnå indflydelse, hvis det hverken skal ske gennem AEA eller A4E.

Men kan det ikke skade SAS, hvis ikke SAS kan yde indflydelse på A4E. Organisationen repræsenterer cirka 70 procent af passagertrafikken i EU?

“Nej absolut ikke – dette er et spørgsmål om, hvilke ressourcer vi har til rådighed, og dem fordeler vi, hvor vi mener, vi kan opnå størst indflydelse,” fastslår Gustafson og peger på, at SAS i stedet for er stærkt involverede i IATA, samt i lokale organisationer i Sverige, Norge og Danmark.

Står alene tilbage
SAS er i dag det eneste blandt de store nordiske flyselskaber, Finnair, Norwegian og Icelandair, som har valgt at stå udenfor A4E.

I sidste måned meldte lettiske airBaltic sig ind i A4E, og sammen med Finnair, Norwegian og Icelandair samt Aegean Airlines, TAP Portugal, Volotea og Jet2.com er der nu otte flyselskaber, der har meldt sig under fanerne siden etableringen af A4E i januar.

Initiativet til den nye organisation blev taget af Air France-KLM, easyJet, International Airlines Group (IAG), Lufthansa-gruppen og Ryanair. Tidligere var de større flyselskaber i Europa opdelt i AEA (Association of European Airlines) for netværksselskaberne og ELFAA (European Low Fares Airline Association) for lavprisflyselskaberne.

De 13 flyselskaber i A4E repræsenterer 550 mio. passagerer årligt samt 70 procent af flyrejserne på det europæiske kontinent. Samlet opereres der 2.700 fly, der bidrager med årligt 100 mia. euro i omsætning.

 

Relaterede artikler:

SAS overvejer medlemskab af A4E

Tredje nordiske flyselskab i A4E

AirBaltic træder ind i Airlines for Europe