Justitsminister Søren Pind (V) går gennem den automatiske paskontrol. Foto: Ernst Tobisch.

Sheriffen indviede den automatiske paskontrol

Efter en indkøringsfase på over to måneder indviede justitsminister Søren Pind mandag den nye automatiske paskontrol i Københavns Lufthavn.

Siden opstarten i påsken i slutningen af marts er mere end 200.000 passagerer gået gennem den nye automatiske paskontrol ud til Københavns Lufthavns Finger C, hvorfra hovedparten af afgangene udenfor EU/Schengen-området er samlet. Efter mere end to måneder med test, indkøring og oplæring af de politifolk, som overvåger det nye system, var det mandag blevet tid til at indvie det nye system.

Den opgave var lagt i hænderne på justitsminister Søren Pind, der ynder at kalde sig selv for Danmarks sherif. Ulasteligt klædt i lyseblåt jakkesæt med matchende mørkeblåt slips og et næsten nyt pas i hånden tog Søren Pind turen gennem den automatiske paskontrol under fotograferne og mange passagerers opmærksomhed.

Sheriffen var ikke efterlyst af Interpol eller lignende og kom let og smertefrit gennem paskontrollen. Han nåede også at kigge ind i det bur foran paskontrollen, hvor Pinds politibetjente overvåger de ni sluser, som den automatiske paskontrol består af. Her kan betjentene følge med i hvordan hver enkel passagerer godkendes af systemet, hvorefter lågerne åbner sig og passageren kan gå videre.

Testperioden har vist, at langt de fleste passagerer har haft lige så nemt ved at finde ud af det system, som justitsministeren havde det.

”Den automatiske paskontrol er med til at øge kapaciteten og er dermed med til at bidrage til at vi bedre kan håndtere det stigende antal rejsende. Vores test har vist, at langt de fleste let har kunnet finde ud af at bruge systemet,” siger politiinspektør Steen Pedersen.

Flere skal paskontrolleres
Københavns Lufthavn oplever i disse år en markant passagervækst, og derfor kommer der også flere og flere passagerer, der skal paskontrolleres. Alene i 2015 var der næsten 7,3 millioner passagerer, der rejste til eller fra destinationer uden for Schengen, hvilket var en halv million flere end året før. Det er derfor afgørende både for politiet og lufthavnen, at paskontrollen effektivt kan håndtere det stigende antal passagerer og her spiller den automatiske paskontrol en afgørende rolle.

”Vores mål er hele tiden at gøre det så nemt for passagererne at komme igennem lufthavnen som muligt. Vi har rigtig gode erfaringer med selvbetjening og automatisering, hvor passagererne selv får en øget kontrol over deres rejse. Erfaringerne viser i bund og grund, at ’gør-det-selv passagerer er glade passagerer’, og derfor forventer vi også, at den automatiserede paskontrol vil styrke passageroplevelsen i lufthavnen,” siger Thomas Woldbye, der er administrerende direktør for Københavns Lufthavne.

 

Sådan fungerer den automatiske paskontrol:
Der er opstillet ni automatiske paskontroller i roden af Finger C.

De tre kan bruges både af afgående og ankommende passagerer. Det betyder, at der vil være op til seks automatiserede spor til rådighed for både afrejsende og ankommende passagerer.

Den automatiserede paskontrol kan anvendes af alle EU-borgere over 18 år. Der er også fire nye, manuelle pasbokse til rejsende fra ikke-EU lande eller passagerer, der endnu ikke har fået et biometrisk pas (e-pas). Allerede tilbage i 2011 var der udstedt 611 mio. e-pas, og i 2017 vil alle europæiske pas være e-pas.

Når passageren skanner sit pas, kontrolleres det automatisk i realtid i politiets databaser, og efterfølgende vil passageren gennemgå en automatisk ansigtsgenkendelse.

Efter godkendt paskontrol og ansigtsgenkendelse, kan passageren fortsætte rejsen.

Den automatiserede paskontrol bliver hele tiden overvåget af politiet.

 

 

Relaterede artikler:

Automatisk paskontrol en realitet i CPH

CPH gør klar til automatisk paskontrol

Økonomi spænder ben for automatisk paskontrol

x

Læs Også

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Københavns Lufthavn taler med naboerne

Københavns Lufthavn er gået i offensiven for at pleje forholdet til sine naboer. Ikke alt i charmeoffensiven fungerer dog lige godt.

EasyJet åbner endnu en Berlin-rute fra CPH

EasyJet får om kun en måned sin anden rute mellem København og Berlin, når Københavns Lufthavn bliver en del af lavprisselskabet lynoffensiv i Berlin Tegel-lufthavnen.

Tyrkiske selskaber opruster på CPH

SunExpress og Turkish Airlines tror på, at de rejsende vender tilbage til Tyrkiet og øger derfor begge kapaciteten på CPH-ruter.

Danske lufthavne viser interesse for kunstgræs

Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn følger interesseret med i udviklingen af kunstgræs, der kan være et vigtigt produkt i at forbedre flysikkerheden.