(Foto: Igor Dvurekov)

Star Alliance overvejer lavprisflyselskaber

Den globale luftfartsalliance Star Alliance har tanker om at give lavprisflyselskaber muligheden for at blive fuldgyldige medlemmer.

Fremtidens Star Alliance kan meget vel også komme til at bestå af lavprisflyselskaber, der dermed blandt andre vil gøre SAS med selskab i den globale alliance.

Star Alliance vurderer, at flere og flere flyselskaber går i retning mod lavpriskoncepter, hvilket også er tilfældet for mange passagerer. Ledelsen i Star Alliance er derfor angiveligt klar til at lukke lavprisflyselskaber indenfor, så det samtidig også giver rejsende flere muligheder inden for alliancen. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Nye flytyper som Boeing 737 MAX og Airbus A321-neo LR er blevet populære blandt lavprisflyselskaber, og flyene giver selskaberne mulighed for at operere på langdistanceruter. Star Alliance består i dag af 28 medlemmer, og flere af dem skal derfor synes, at det er en god idé med flere flyselskaber i alliancen.

Air China skrev i 2007 under på en aftale med Star Alliance om et medlemskab, og der skal være flere asiatiske flyselskaber, som også vil passe ind i alliancen. Flere lavprisflyselskaber har tidligere anmodet om medlemskab af Star Alliance, men hvor de er blevet afvist.

Det ventes ikke, at man allerede i 2018 får afgjort, hvorvidt lavprisflyselskaber i fremtiden skal være en del af Star Alliance.

Lavprisflyskaber inviteret med i 2015
I december 2015 offentliggjorde Star Alliance en ny samarbejdsmodel, der gjorde det muligt for lavprisflyselskaber og hybrid-selskaber at få en vinge indenfor i netværket.

Det blev således på et årligt netværksmøde i Chicago besluttet, at lavprisflyselskaber og hybrid-selskaber skulle bydes velkommen i alliancen i form af at være samarbejdspartner i en såkaldt Connecting Partner Model.

Samarbejdsaftalen betød dermed, at Star Alliance-passagerer kunne vælge Connecting Partner-flyselskaber i rejseplanen og alligevel få checket sig selv og bagagen ind til slutdestinationen – på trods af flyskifte mellem selskaber fra Star Alliance og Connecting Partner.

“Med dette innovative koncept er Star Alliance banebrydende. Vi ser en klar tendens i retning af konvergens mellem de traditionelle “full service“ flyselskaber og lavprismodellen i luftfartsindustrien. Samtidig fortæller kunderne os, at de har brug for adgang til markeder, hvor vi ikke er fuldt ud dækkende,” sagde Mark Schwab, administrerende direktør for Star Alliance, på daværende tidspunkt.

Star Alliance blev grundlagt i 1997 af SAS, Air Canada, Lufthansa, Thai Airways og United Airlines, og alliancen har i dag 28 medlemmer.

 

Relaterede artikler:

Star Alliance i samarbejde med lavprisflyselskaber

Star Alliance-veteran til Finnairs bestyrelse

Star Alliance stopper billetsamarbejde

To Star-selskaber tilslutter sig A4E

SAS opsiger aftale med afrikansk Star Alliance-selskab

x

Læs Også

Star Alliance-topchefer på fælles flyvning

SAS-koncernchef Rickard Gustafson og chefkollegerne i Star Alliance fløj alle med det nye Bombardier CS-100 fly fra Dublin til Zürich ved afslutningen af IATA-topmødet.

Grækere åbner tredje CPH-rute

Det græske Star Alliance-medlem Aegean Airlines åbner til april sin tredje rute til København.

Hollændere og grækere udvider på CPH-ruter

Et hollandsk lavprisselskab og et græsk Star Alliance-medlem øger antallet af frekvenser på deres CPH-ruter.

Emirates er verdens bedste flyselskab

Emirates, Finnair og Norwegian er blandt vinderne ved uddelingen af dette års mest prestigefyldte luftfartspriser.

Star Alliance-flyselskab vokser med 15 procent

Med en vækst på 1,5 mio. passagerer kom Aegean Airlines godt ud af 2015 trods den økonomiske krise i Grækenland. Selskabet åbner i 2016 to nye ruter til København.

Direktør for Star Alliance-flyselskab siger op

Koncernchef Sebastian Mikosz fra det polske flyselskab LOT har opsagt sin stilling for anden gang i løbet af fem år.