British Aerospace ATP fra NextJet (Foto: Helmy oved / Wikipedia)

Svensk flyselskab får økonomisk førstehjælp

Efter at de svenske myndigheder inddrog NextJet’s driftstilladelse, vil selskabets ejere tilføre ny kapital, så selskabet kan flyve videre.

Med en samlet kapitalindsprøjtning på 70 mio. svenske kroner – svarende til omkring 55 mio. danske kroner – ser det svenske regionalflyselskab NextJet ud til at komme helskindet ud af det økonomiske stormvejr, som selskabet har været i de senere uger.

De finansielle problemer var så store, at den svenske transportstyrelse den 18. august valgte at inddrage NextJet’s driftstilladelse til at drive flyselskab. Simpelthen fordi NextJet ikke levede op til de krav om økonomisk robusthed, som gør sig gældende i henhold til EU’s regler.

Transportstyrelsen gav dog samtidig NextJet en midlertidig driftstilladelse, der gælder frem til og med den 17. november. Dermed fik selskabet tre måneder til at få sin økonomiske situation forbedret – mens man fortsat flyver videre.

Allerede godt en uge senere indskød NetxJet’s ejere 42,5 mio. svenske kroner i selskabet gennem en aktieemission. Desuden har NextJet planer om at skille sig af med to af sine fly. Aktieemission og flysalg skal samlet indbringe de førnævnte 70 mio. svenske kroner.

Kapitalindsprøjtningen har dog endnu ikke fået Transportstyrelsen til at give NextJet den permanente driftstilladelse tilbage.

Det store spørgsmål bliver hvordan den kommende svenske flyafgift vil påvirke NextJets forretning. Afgiften indføres ved årsskiftet og vil påvirke svenske indenrigsflyvninger ekstra hårdt. Der er nemlig tale om en afgift for hver passager, der letter fra en svensk lufthavn. En returflyvning mellem to svenske lufthavn vil således blive pålagt afgiften to gange, mens en flyvning mellem en svensk lufthavn og en udenlandsk lufthavn kun vil blive ramt en gang.

Passer til regionale behov
En konstellation af personer og virksomheder fra Sverige, Ålandsøerne og Finland overtog ejerskabet af NextJet i juli 2016. NextJet havde siden 2012 været ejet af en række lokale virksomheder i den nordsvenske by Örnsköldsvik gennem selskaberne HKF Travel AB og Höga Kusten Flyg AB med det formål at sikre gode flyforbindelser til Stockholm.

Den nye ejerkreds tæller Air Åland, ernegikoncernen Katternö AB og NextJets grundlægger og direktør Magnus Ivarsson, der i forvejen ejede en andel af selskabet. De nye ejeres mål er at udvikle flyforbindelser, så de passer godt til regionale behov i Sverige og Finland og særligt sørge for at der er gode forbindelser fra Stockholm Arlanda til svenske og finske provinsbyer. En af de byer er Jakobstad, der ligger omkring 30 kilometer syd for Kokkola-Pietarsaari lufthavnen på Finlands østkyst.

Droppet få uger før opstart
NextJet flyver på en lang række ruter mellem en lang række svenske og finske byer. Selskabet har i alt omkring 10 fly og 330 ansatte.

Selskabet havde tidligere i år planer om at åbne en rute mellem Västerås udenfor Stockholm og Københavns Lufthavn den 27. marts i år. Det projekt blev dog droppet få uger før opstarten. Gennem årene har Nextjet fløjet på mange forskellige ruter fra Sverige til København. Tidligere har der været ruter fra Örebro, Karlstad, Jönköping og Norrköping.

 

Relaterede artikler:

DAT skal atter flyve for NextJet

NextJet lukker CPH-ruter

Lukker CPH-rute 14 dage før opstarten

Svensk flyselskab får nye ejere