Syge piloter stak kæp i Norwegian-hjulet

Først var det flyene og i weekenden var det så piloternes helbred, der stak en kæp i hjulet på Norwegians langrute-operation og gjorde det nødvendigt at tilkalde assistance.

Det er ikke kun ”sygdom” blandt Norwegians to Boeing 787 Dreamliner-fly og forsinket levering af det tredje fly, der gør selskabets langdistancesatsning med ruter fra Skandinavien til USA og Asien sårbar. Også helbredssituationen hos den lille gruppe af piloter, som bemander cockpittene i flyene kan være med til at stikke en kæp i hjulet på operationen.

Det måtte Norwegian erkende i weekenden, da selskabet var nødt til at indleje kapacitet fra portugisiske HiFly til at klare lørdagens flyvning fra Stockholm til Bangkok og retur søndag. Så i stedet for at tage plads i det ene af Norwegians egne Boeing 787 Dreamliner-fly måtte passagererne tage til takke med et ældre Airbus A340-600 fly fra HiFly’s maltesiske datterselskab.

”Vi måtte lease et fly fra HiFly i weekenden grundet sygdom blandt vores langdistancepiloter. Vi kan selvfølgelig kun beklage denne situation over for vores passagerer. Derfor fik de, som måtte ønske det, mulighed for gratis at ombooke til en anden dato på samme destination eller refusion af billetten. Dette var der dog meget få, som benyttede sig af,” forklarer Daniel Kirchhoff, kommunikationsrådgiver hos Norwegian i Danmark.

Tekniske vanskeligheder
Norwegian har været en flittig kunde hos HiFly i det seneste halve år. Først var nordmændene nødt til at skyde deres langdistancesatsning i gang i slutningen af maj med to ældre Airbus A340-300 fra HiFly, da Norwegians spritnye Dreamliner-fly var blevet forsinket fra Boeing-fabrikkerne. Det skyldtes det mere end tre måneder lange flyveforbud til Dreamlineren i foråret.

I august kunne Norwegian selv overtage flyvningerne fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok. Men allerede i september løb selskabet ind i så mange tekniske vanskeligheder med det ene af de to fly, at det blev afløst af et af de to HiFly-fly, mens Boeings teknikere brugte knap tre uger på at udbedre fejl på flyet.

Vikartjans
I denne omgang har Norwegian ikke kunne leje et af de to Airbus A340-300 fly, som selskabet har brugt før. Det flyver nemlig lige nu for ærkerivalen SAS på ruten mellem København og Washington. Det skyldes at et større check af et af SAS’ egne langdistancefly trækker ud.

Derfor var det en Airbus A340-600 fra HiFly’s maltesiske datterselskab, der stod for weekendens vikartjans. Flyet, med registreringen 9H-SEA, er knap 12 år gammelt og har en fortid hos Virgin Atlantic. Flyet forlod det britiske selskab i juni 2012 og stod opmagasineret i Lourdes i Frankrig i omkring et år inden det i juli i år tørnede ud for HiFly Malta på alskens wet-lease og ad-hoc charter opgaver.

Ikke ombooke
A340-600 er den største version af Airbus A340-familien. Og fordelen ved at indleje denne flytype fremfor den mindre A340-300 er, at her er flere sæder end i Norwegians egne fly. HiFly’s A340-600 har således 308 sæder, mens Norwegians Dreamlinere har 290 sæder og HiFly’s A340-300 har 267 sæder. Hvis Norwegian har solgt alle sæder på afgangen skal selskabet ikke ombooke passagerer til senere afgange, men kan faktisk sælge yderligere 18 sæder.