Syv flyselskaber skal flyve Estonian-ruter

Det nyetablerede estiske selskab Nordic Aviation Group startede operationerne i går. Syv flyselskaber, herunder danskejede DOT LT, skal i første omgang betjene otte ruter på vegne af det nye selskab.

Regeringen i Republikken Estland har igennem et stykke tid arbejdet for at sikre værdierne i flyselskabet Estonian Air, såfremt det måtte blive nødvendigt at indgive konkursbegæring i tilfælde af en negativ afgørelse i EU-Kommissionens behandling af sagen om ulovlig statsstøtte.

Afgørelsen kom i lørdags, og den estiske stat, der ejer 97,34 procent af aktierne i Estonian Air besluttede sammen med selskabets ledelse at indgive konkursbegæring for flyselskabet.

Men det betyder ikke, at den estiske stat opgiver at drive flyselskab. Allerede den 25. september etableredes et statsejet selskab med navnet Nordic Aviation Group. Dette selskab skal sikre, at der fortsat bliver flybetjening ud af Tallinn Lufthavn baseret på statens interesser og behov.

Nordic Aviation Group har dog ikke egen driftstilladelse og må derfor i første omgang købe flyvninger hos andre operatører. Hovedpartneren er slovenske Adria Airways, og Nordic Aviation Group kommer til at benytte dette selskabs driftstilladelse samt kommercielle platform og billetsystem.

Syv selskaber på otte ruter
Udover Adria Airways er der ifølge tilgængelige informationer i reservationssystemerne indgået aftaler med britiske BMI Regional, Brussels Airlines samt svenske NextJet, der har valgt litauiske DOT LT som underleverandør. DOT LT er ejet af Danish Air Transport.

Herudover skulle NordicAviation Group også have indgået aftaler med rumænske Carpatair og kroatiske Trade Air til flyvningerne for det estiske selskab, men disse selskaber fremgår endnu ikke af fartplanerne.

Nordic Aviation har lagt ud med flyvninger på otte ruter. Der flyves fra Tallinn til Amsterdam, Bruxelles, København, Stockholm, Oslo, Trondheim, Kiev og Vilnius. Herudover er det planen fra den 19. december at etablere flyvninger til München.

I første omgang flyves der ikke til Rusland, hvor Estonian Air betjente Moskva og Sankt Petersborg. Det hænger sammen med, at den bilaterale luftfartsaftale mellem Estland og Rusland skal fornyes, da den ikke tager højde for den nye selskabskonstellation,

Nordic Aviation Group understreger, der er tale om en overgangsperiode med Adria Airways-aftalen.

“I mellemtiden vil vi udvikle et nyt brand til et nationalt estisk flyselskab baseret på Nordic Aviation. Vi håber, at kunne præsentere disse planer i løbet af den kommende sommer. Vi opfordrer passagererne til at flyve med os og give os den nødvendige opbakning,“ udtaler Erik Sakkov, der er bestyrelsesmedlem i selskabet.