Thykier: Vi kan ikke gøre noget

Efter en snak med SAS’ jurister må Danmarks Rejsebureau Forenings direktør erkende, at SAS er i sin gode ret til at afskaffe salgstillægget til rejsebureauerne.

Den 12. august i år fjernede SAS et særligt salgstillæg på 30 kroner, som selskabet har lagt oveni billetpriserne, når kunderne har købt billetter på nettet. Og det var selskabet i sin gode ret til. Det erkender direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, efter et møde med SAS’ jurister.

Tillægget blev indført for mere end 10 år siden, da SAS fjernede salgsprovisionen til rejsebureauerne. Formålet med tillægget var at sikre, at der ikke skete en konkurrenceforvridning, så SAS kunne sælge flybilletterne billigere, når rejsebureauerne var blevet tvunget til at sikre deres indtjening gennem honorarer, der skulle lægges oveni billetprisen i stedet for den tidligere inkluderede provision.

Lever op til reglerne
Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) frygtede derfor, at der nu skulle opstå den konkurrenceforvridning mellem SAS’ netsalg og rejsebureauernes salg af SAS-billetter, som salgstillægget netop var sat i verden for at forhindre. Sammen med søsterforeningerne i Norge og Sverige protesterede DRF derfor højlydt. Foreningerne havde nemlig svært ved at se at den lovgivning, der dikterer opkrævningen af salgstillægget, havde ændret sig.De fik derfor et møde med SAS’ jurister i stand. Her stod det klart, at SAS er på lovlig grund.

”SAS siger, at de har tilbudt en anden form for kompensation til de enkelte IATA-rejsebureauer. Og hvis det er rigtigt, så lever de op til reglerne. Og så er der ikke så meget vi kan gøre,” erkender Lars Thykier, direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, til CHECK-IN.dk.

I begyndelsen var salgstillægget på 125 kroner men blev sidenhen gradvist reduceret for så helt at forsvinde med virkning fra den 12. august.

Hos SAS mente man, at salgstillægget var utidssvarende, og sammen med flyselskabets jurister vurderede man, at der ikke var nogen hindringer for at fjerne det.