(Foto: Beltuykov)

Trækker seks A380´ere ud af trafikprogrammet

Malaysia Airlines trækker sine Airbus A380-fly ud af ruteproduktion og vil fremover kun bruge dem til muslimske pilgrimsflyvninger.

Malaysia Airlines vælger nu at parkere sine sidste seks Airbus A380-dobbeltdækkerfly og fremover kun anvende dem til ad hoc-charterflyvninger. Den 5. marts næste år vil selskabet således ikke længere anvende flytypen på ruten mellem Kuala Lumpur og London Heathrow. Den eneste rute, som Malaysia Airlines i dag bruger flytypen på.

De store fly med knap 500 sæder har været svære at fylde efter selskabets annus horibilis i 2014, hvor ét Malaysia Airlines-fly forsvandt sporløst og et andet blev skudt ned af et missil over Ukraine. De sidste tre år har selskabet gennemgået en voldsom rekonstruktionsproces, som manøvren med at trække Airbus A380-flyene ud af ruteproduktionen er en del af.

Malaysia Airlines vil forsøge at leje flyene ud til flyvninger med muslimske pilgrimme til og fra Mekka i Saudi-Arabien. Derfor vil flyenes kabiner blive ombygget fra den nuværende tre-klasses konfiguration til en ”high density”-konfiguration alene med economy class-sæder. I dag har Malaysia Airlines otte first class-sæder, 66 business class-sæder og 420 economy class-sæder på sine Airbus A380’ere. Flyene vil formentlig nu få plads til mere end 650 passagerer.

Længere flyvepauser
Fremover vil Malaysia Airlines i stedet benytte fire Airbus A350-900 fly på London-ruten. De er en del af de seks A350’ere, som Malaysia Airlines har leaset ind til at erstatte de Boeing 777-200 fly, som Malaysia Airlines allerede har parkeret på jorden, samt Airbus A380’erne.

Det ene af de seks Airbus A380-fly har ikke været i luften i flere uger og flere af de andre fly har også holdt længere flyvepauser den senere tid. Flyene trækkes løbende ud af ruteproduktionen, så den ene af de to daglige London-flyvninger fra 15. januar vil blive betjent med Airbus A350-fly. Og den 5. marts tager A350’erne så helt over.

Svært at finde kunder
Det er endnu uvist om Malaysia Airlines vælger at beholde alle seks Airbus A380-fly og bruge dem til charterflyvninger med muslimske pilgrimme eller om selskabet kan finde købere til et eller flere fly.

Airbus har de senere år haft særdeles svært ved at finde kunder til helt nye Airbus A380’ere. Men det portugisiske wet leasing-selskab Hifly har tidligere annonceret, at de har to Airbus A380-fly på vej ind i sin flåde af langdistancefly, som selskabet lejer ud med besætninger til andre flyselskaber i kortere eller længere tid. Det vides dog ikke om det er to fly fra Malaysia Airlines eller nogle af de Airbus A380-fly som Singapore Airlines er ved at pensionere. Onsdag var det præcis ti år siden Singapore Airlines som det første selskab modtog sit første Airbus A380 fly.

 

 

Relaterede artikler:

Nye Malaysia Airlines-ruter på vej til Europa

Hifly får A380´ere

Første A380 sat på jorden

Malaysia Airlines først med global overvågning

Malaysia Airlines gør klar til ny fremtid

Malaysia Airlines-fly fra Amsterdam er styrtet ned

Europæisk topchef skal redde Malaysia Airlines

x

Læs Også

Airbus overvejer at stoppe A380-produktion

Hvis ikke Airbus lander en stor aftale med Emirates om levering af flere Airbus A380-fly kan produktionen af det store fly blive lukket ned.

A380-fly på ottende uge strandet i Goose Bay

Et Airbus A380-fly fra Air France har siden den 30. september stået ubeskæftiget i den canadiske militærlufthavn i Goose Bay.

2.590 nye fly til Mellemøsten-flyselskaber

Mellemøstlige flyselskaber vil hen over de næste to årtier få brug for 2.590 nye fly, og det er mere end en fordobling af det nuværende antal.

Nye Malaysia Airlines-ruter på vej til Europa

Malaysia Airlines er ved at komme på fode igen og kigger nu på at udvide antallet af europæiske ruter.

Tremotoret A380-fly skal flyve over Atlanten

En motor på et A380-fly fra Air France totalhavarerede under en flyvning i forrige uge, og nu er planen, at flyet med kun tre motorer skal flyves fra Canada og hjem til Frankrig.

Motorrester fra A380-fly fundet på Grønland

I et øde område på Grønland er der blevet lokaliseret rester fra den motor, der i forrige weekend totalhaverede på et Airbus A380-fly fra Air France.