SAS A330-300 i Newark International Airport. (Foto: Jhz94 / Wikimedia Commons)

Trappe beskadiger SAS-langdistancefly

Et vindstød og en mobiltrappe har sat et langdistancefly fra SAS ud af drift i op til fire dage.

Der skal ikke meget til for at kaste grus i maskineriet. Et enkelt vindstød kan tilsyneladende være nok. Det må man notere sig hos SAS, hvor et Airbus A330-300 langdistancefly søndag blev beskadiget i New Yorks Newark-lufthavn.

Et kraftigt vindstød tog fat i en mobiltrappe, der stod på lufthavnens forplads ved siden af SAS-flyet og kastede den ind mod flyets ene motor. Selve motoren og flyets vinge tog ikke skade. Men trappen lavede en bule på motorens skjold, som gjorde, at skjoldet skulle skiftes.

Da skjoldet først skulle flyves ind fra Skandinavien, så måtte SK908 til Oslo søndag aflyses og flyet tages ud af drift. Først torsdag forventer SAS at Airbus A330-300 flyet med registreringen LN-RKM vil være tilbage i drift. Fire dage efter at et enkelt vindstød tog fat i trappen.

Mere robust operation
SAS havde for flere år siden en mareridtssommer med en stribe af aflyste langdistanceflyvninger lige midt i højsæsonen for den USA-trafik, som udgør kernen i det skandinaviske flyselskabs langdistancetrafik. En række mindre hændelser i stil med søndagens trappesammenstød sendte det ene langdistancefly efter det andet ud i adskillige dage.

Derfor indlejede selskabet et Airbus A340-300 fly i en periode på seks år. Flyet med registreringen LN-RKP var tiltænkt en rolle som vikarfly, der kunne sættes ind, når andre fly havde tekniske problemer. På den måde blev langdistanceoperationen mere robust med færre aflysninger og forsinkelser.

SAS har dog ikke kunne nære sig fra at udnytte den ekstra kapacitet til at åbne nye ruter og udvide betjeningen af eksisterende ruter. Derfor indgår LN-RKP i dag fuldt ud i den normale SAS-langruteproduktion og kan derfor ikke træde til når en trappe bliver sendt flyvende ind i en motor.

 

Relaterede artikler:

En tredjedel af SAS-langdistancefly på jorden

Katastrofal SAS-påske på langruterne

Ikke Plus-sæder i nyt SAS-langdistancefly

SAS’ nye langdistancefly er på vej

SAS vil forbedre regulariteten på langruterne

Flot langdistancesommer sluttede brat

 

x

Læs Også

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.

SAS indfører kuffertløse USA-billetter

SAS udvider muligheden for at købe billetter kun med håndbagage til også at omfatte USA-flyvninger. Dermed bliver det lettere at sammenligne priser.

SAS Irland-flyvninger atter udsat

Det første fly fra Scandinavian Airlines Ireland skulle have været i luften i søndags, men SAS må endnu engang udsætte opstarten.

SAS risikerer bøde for dårlig hjemmeside

De norske myndigheder truer nu SAS med bøder, hvis ikke selskabets udskældte hjemmeside snart bliver nemmere for blandt andre svagtseende at bruge.

Positiv modtagelse af nye regler for CPH-afgifter

De nye regler for fastsættelsen af taksterne i Københavns Lufthavn vækker jubel i SAS, mens CPH accepterer, at der bliver strammet op og nu vil se fremad.