Boeing 737 MAX-8 fly fra Norwegian ved gaten i Københavns Lufthavn, da flytypen fornylig vikarierede på Oslo-ruten. Foto: Københavns Lufthavn.

Udsigt til gigantisk januar-underskud for Norwegian

Forskellen mellem Norwegians trafikindtægter og tilsvarende omkostninger var i januar måned på over en milliard norske kroner.

Norwegian kunne endnu engang præsentere fremgang i passagertallet, da selskabet tidligere på ugen offentliggjorde trafiktallene for januar måned. Det norske lavprisflyselskab havde i januar 2.333.932 passagerer ombord i selskabets fly mod 2.110.576 i samme måned året før. Det repræsenterer en fremgang på 11 procent.

Men én ting er passagerfremgang, og en anden ting er indtjening. Her halter det gevaldigt, for Norwegian har i januar udsigt til et stort minus, der er ligeså rødt som næserne på selskabets fly. Det kan man udlede af de oplysninger, som Norwegian har viderebragt med trafiktallene.

Det fremgår nemlig, at enhedsindtægterne (indtægt per udbudt sædekilometer, red.) er faldet til 0,26 norske kroner, mens Norwegian ved offentliggørelsen af seneste kvartalsrapport estimerede enhedsmkostningerne til at være 0,42 norske kroner inklusive brændstofudgifter. Dermed er der et direkte underskud på 0,16 norske kroner for hver passagerkilometer, som selskabet har udbudt i januar måned.

Med 6.437.000.000 udbudte sædekilometer i januar er indtægterne på 1.673 millioner norske kroner, mens udgifterne forventes at være 2.704 millioner norske kroner. Det svarer til et underskud på 1.031 millioner norske kroner på de solgte flybilletter.

Stort underskud i vente
At det ikke kommer til at gå så galt, at Norwegian i årets første måned ender med et milliardtab i norske kroner, hænger sammen med, hvad man i luftfartens verden kalder ancillary revenues. Det er de supplerende indtægtsstrømme, der kommer fra gebyrer og provisioner fra formidling af hoteller og billeje.

I tredje kvartal af 2017 havde Norwegian en gennemsnitlig indtægt på 153 norske kroner fra ancillary revenues, hvormed indtægten i januar i dette indtægtsområde forventes at være 357 millioner norske kroner baseret på det aktuelle passagertal.

Hvis Norwegian ikke får ekstraordinært mange udgifter på wetlease af fly fra andre selskaber, er der i grove træk udsigt til et driftsunderskud på omkring 674 millioner norske kroner ud fra dette regnestykke.

Behov for at løfte indtjeningen
Internationale finansanalytikere har længe peget på, at Norwegians vækstmodel ikke er robust nok, hvilket også bekræftes af tallene fra januar måned.

“Det er med til at understrege, at det halter med indtægterne i forhold til omkostningsniveauet, og det sætter en streg under, at der er behov for at løfte indtjeningen,” siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank til CHECK-IN.dk.

Norwegian vil den 16. februar offentliggøre kvartalsrapporten for fjerde kvartal af 2017 og dermed også årsresultatet. Her vil markedet kunne få en pejling på den aktuelle sundhedstilstand i det norske lavprisflyselskab.

“Januar er ikke nødvendigvis en inidkator for, hvordan året kan forløbe. Norwegians kommende prognose for 2018 vil også være med til at indikere, hvor selskabet er på vej hen,” understreger Jacob Pedersen.

 

Relaterede artikler:

Fra 1,2 til 33,2 millioner passagerer på 15 år

Norwegian-vækst svækker indtjeningen

Norwegian-vækst gav ikke gevinst

Norwegian-regnskab gav børstæsk

Halvårsunderskud hos Norwegian