Væksten i CPH fortsætter uændret

Københavns Lufthavn fortsatte væksten i november, og trodsede dermed tendensen fra de to store jyske lufthavne, der oplevede tilbagegang.

Konkursen i Primera Air i begyndelsen af oktober har kostet passagerer i Danmarks tre største lufthavne i København, Billund og Aalborg.

Mens Billund og Aalborg kunne notere en beskeden tilbagegang i november, fortsætter Københavns Lufthavn dog med at vokse. Lufthavnen var nemlig ikke så sårbar i forhold til Primera Air, der ikke fyldte så forholdsmæssigt meget i den danske hovedstadslufthavn, som det var tilfældet med de to jyske lufthavne.

Derfor kan CPH glæde sig over en passagerfremgang på 5,2 procent i november måned, så samlet 2.210.629 rejste gennem lufthavnen på Amager, hvilket er næsten 110.000 flere end i samme måned året før.

“Rejselysten til og fra Danmark er voksende. Ikke blot i november. I årets første 11 måneder har vi haft 28,2 millioner rejsende gennem terminalerne – det er 3,9 procent flere end samme periode sidste år,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye i en pressemeddelelse.

Stærk interkontinental udvikling
Væksten ligger i rutesegmentet med en fremgang på 5,6 procent, mens chartertrafikken gik 6,1 procent tilbage. Charterpassagerene fylder dog ikke meget i Københavns Lufthavn, da det kun er tre ud af 100 passagerer, der rejser til eller fra lufthavnen i forbindelse med en charterferie.

Derimod er der stadig fart på de interkontinentale ruter, hvor passagertallet i november voksede med 10,7 procent. Europa-trafikken løftede sig med 5,3 procent, mens indenrigstrafikken faldt med 4,6 procent.

“De lange ruter ud af Europa er afgørende for, at Danmark fortsat kan have et stærkt internationalt trafikknudepunkt i Nordeuropa. Derfor arbejder vi målrettet sammen med flyselskaberne om flere lange ruter, så danskere, svenskere, nordmænd, baltere, polakker og tyskere kan vælge at flyve på de korte ruter via København ud i verden frem for at flyve via for eksempel Amsterdam eller London,” forklarer Thomas Woldbye.

Transferandel har rettet sig
Væksten i de interkontinentale ruter har også en positivt effekt på udviklingen i transfertrafikken, der har været under pres i en årrække. År til dato er transferandelen på 19,2 procent, og i november var den på 19,9 procent, hvilket blev sikret gennem en fremgang på 5,8 procent.

CPH oplyser, at SAS repræsenterer omkring 80 procent af transfertrafikken i CPH, mens flyselskaber som Norwegian, Air Canada, Singapore Airlines og Air India også bidrager positivt hertil.

 

Relaterede artikler:

Dobbelt så mange på langruter som på indenrigs i CPH

Københavns Lufthavn på vej mod milepæl

Stor vækst i flykapacitet fra Kina til CPH

101.540 passagerer gennem CPH hver dag