Airbus A330-300 fra WOW air (Foto: WOW air)

WOW air haler ind på Icelandair

De to førende islandske flyselskaber har vokseværk, og WOW air forventer i 2018 at transportere næsten ligeså mange passagerer, som Icelandair gjorde i 2017.

For få år siden var Icelandair helt og aldeles dominerende i flytrafikken til og fra Island, men det har ændret sig efter WOW air gjorde sit indtog i markedet den 1. juni 2012.

I løbet af blot fem år har det islandske lavprisflyselskab vokset sig stort og stærkt, og i 2017 transporterede WOW air 2,8 millioner passagerer mellem Keflavik International Airport og samlet 37 destinationer i Europa og Nordamerika. Det svarer til en vækst på 69 procent sammenlignet med året før.

“2017 kan karakteriseres som et år med enorm vækst og investeringsgrad for WOW air. Derfor skal der lyde en stor tak til hele vores fantastiske personale, som flot har håndteret det ekstra arbejde, en passagerstigning på 69 procent i løbet af blot et år medfører,” siger Skuli Mogensen, stifter og ejer af WOW air, i en pressemeddelelse.

Med den voldsomme passagervækst begynder WOW air for alvor at udfordre Icelandair, der transporterede lidt flere end fire millioner passagerer i 2017. Her var der til gengæld en mere moderat vækst på 10 procent.

Mange passagerer i december
At de to flyselskaber målt på antal passagerer er tættere på hinanden end nogensinde før, afspejles i det forhold, at der næsten var dødt løb mellem de to konkurrenter i december måned. Icelandair transporterede 235.000 passagerer, mens 214.000 passagerer havde valgt at flyve med WOW air.

“December var en særlig god måned for WOW air, og vi har derfor de bedste forudsætninger for at håndtere den fortsatte vækst i 2018. Mod slutningen af 2018 forventer vi at have transporteret yderligere 3,7 millioner passagerer,” lyder det fra Skuli Mogensen.

På trods af en flåde med noget færre fly har WOW air alligevel formået af skabe en markant vækst. Det hænger blandt andet sammen med, at WOW air i gennemsnit havde flere passagerer ombord i flyene, Således var belægningen sidste år på 88 procent hos WOW air, mens Icelandair ramte en gennemsnitlig belægning på 82,5 procent for hele året.

Mange nye destinationer
Den benhårde konkurrence mellem de to islandske flyselskaber ser ud til at fortsætte med uformindsket styrke i 2018. WOW air flyver i dag til 10 destinationer i Nordamerika, og selskabet har allerede annonceret, at Detroit, Cleveland, Cincinatti, St. Louis og Dallas/Fort Worth kommer på rutekortet i løbet af 2018.

“Jeg er meget glad og spændt på de nyheder, vi introducerer i virksomheden i det nye år, både hvad angår nye destinationer, nye fly og nye tjenester, der kan gøre rejseoplevelsen med WOW air endnu bedre og mere behagelig,” siger Skuli Mogensen.

Icelandair har dog heller ikke holdt sig tilbage med annoncering af nye ruter. Selskabet har skudt 2018 i gang med at præsentere San Francisco, Baltimore-Washington og Kansas City som nye destinationer, og sidste år blev sløret allerede løftet for nye ruter til Cleveland og Dallas/Fort Worth, der åbner i maj i år.

I dag har WOW air 17 fly og får i løbet af 2018 leveret yderligere syv nye fly i form af to Airbus A321ceo, en Airbus A321neo og fire Airbus A330-300neo widebody. Dermed kommer selskabet på på en flåde på 24 fly inden udgangen af 2018.

Tilsvarende råder Icelandair i dag over 32 fly, og i 2018 bliver de første tre af 16 nye Boeing 737 MAX-fly leveret.

 

Relaterede artikler:

Ny San Francisco-rute fra Norden

Icelandair vender tilbage til Baltimore

Topchef forlader Icelandair efter rekordår

Første nordiske flyrute til Dallas

Icelandair åbner rute til Cleveland

x

Læs Også

Fortsat fuld fart på i Keflavik

Keflavik-lufthavnen på Island fortsatte sin kolossale passagervækst i 2017 og forventer at runde 10 mio. passagerer i år. Ikke mindst takket være en stribe nye USA-ruter.

Icelandair åbner rute til Kansas City

Springvandenes by bliver til maj Icelandairs nyeste USA-destination.

Topchef forlader Icelandair efter rekordår

Næsten 4,4 millioner passagerer rejste med Icelandair i 2017, men selskabet er gået ind i 2018 uden flyselskabets direktør, der er blevet offer for en organisationsændring.

Nordiske luftfartsaktier blev mere værd i 2017

Aktionærerne hos Finnair og SAS kunne hjemtage store gevinster i 2017, mens der blev tabt milliarder hos de investorer, der havde satset på Norwegian og Icelandair.

Icelandair med MAX-8 til fire skandinaviske lufthavne

Billund får selskab af tre andre skandinaviske lufthavne, når Icelandair næste år begynder at rulle sine nye Boeing 737 MAX-8 fly ud over sit rutenet.

Syv timers flyvning på A320-rute

Verdens formentlig længste rute med Airbus A320 udgår fra en nordisk lufthavn, hvilket også er tilfældet med den nok længste Boeing 737-rute.