Boeing 737-800 fly fra Norwegian.

Norwegian i europæisk bund

Norwegian kom dårligt ud af januar, hvor mere end hver fjerde flyafgang var forsinket ved ankomsten. Punktligheden hos det norske lavprisflyselskab ramte for anden måned i træk den europæiske bund.

Norwegian har store problemer med punktligheden, der var alarmerende lav i årets første måned. Det viser den seneste opgørelse fra FlightStats.com, der netop er blevet publiceret.

Blandt 33 europæiske flyselskaber havnede Norwegian på en bundplacering som nr. 31. Det var kun de to russiske flyselskaber Transaero og UTair Aviation, der præsterede ringere end det norske lavprisflyselskab.

Der er dog stor forskel på de tal, som Norwegian selv rapporterer, og de tal som FlightStats indsamler fra forskellige datakilder. FlightStats har på baggrund af 11.914 flyvninger regnet sig frem til en punktlighed på 73,06 procent. At være punktlig vil i den forbindelse sige, at flyet ankommer ved gaten til tiden eller senest 15 minutter efter tidtabellen.

Hos Norwegian regner man lidt anderledes i strid med mange andre flyselskabers målinger. Her har det norske lavprisflyselskab valgt at offentliggøre, hvor mange fly, der forlod gaten til tiden eller indenfor et tidsrum på maksimal 15 minutter fra den oprindeligt planlagte afgang. Benytter man den beregningsmetode, kan Norwegian rapportere en punktlighed på 78,3 procent.

“Punktligheden blev påvirket af vejrsituationen i Skandinavien,“ hedder det i en pressemeddelelse med forklaringen på den relativt svage januar måned.

Om den forklaring kan købes er en smule tvivlsom. Et selskab som SAS opererer samtlige flyafgange fra baser i Skandinavien, og selskabet opnåede en punktlighed på 83,8 procent ifølge egne målinger, mens FlightStats på 17.763 flyvninger regnede sig frem til en punktlighed på 82,31 procent.

Til gengæld har Norwegian en halv snes fly stationeret på baser i Storbritannien (London) og Spanien (Málaga, Alicante, Las Palmas og Tenerife), hvor vintervejret har en væsentlig mindre påvirkning end i Skandinavien. Trods dette faktum, endte Norwegian alligevel i bunden af den europæiske punktlighedsliste.

Anden måned i træk

Ifølge FlightStats-tallene ankom 13,26 procent af samtlige flyvninger i målingerne mellem 15 og 30 minutter for sent til destinationen. Hele 6,09 procent var forsinkede i op til 45 minutter, mens 7,59 procent af flyvningerne var mere end 45 minutter forsinket ved ankomsten. Det er hvad FlightStats kalder forsinkelser i kategorien “Excessive“.

Der er nu anden måned i træk, at Norwegian ikke kan levere varen. I december måned var punktligheden på 73,3 procent, mens FlightStats opgjorde den til 69,60 procent baseret på 11.694 flyvninger. I december måned blev Norwegian således placeret som nr. 44 ud af 49 europæiske flyselskaber i målingen.

December måneds svage punktlighed forklarede Norwegian med “udfordrende vejrforhold i Nordeuropa i begyndelsen af december måned.“ Men det var samme betingelser som SAS og andre skandinaviske flyselskaber, der trods alt klarede sig bedre. Selv russiske Aeroflot præsterede bedre end det norske lavprisflyselskab.

Norwegian har nu de næste par måneder til at overbevise markedet om, at der er tale om et midlertidigt dyk i selskabets ellers ganske pænt punktlighedsstatistik, eller om flyselskabet har spændt buen for hårdt ved flyudnyttelsen i det igangværende trafikprogram.