AirBaltic Bombardier CS300 (Foto: Kārlis Dambrāns | Creative Commons 2.0)

AirBaltics nye CS300-fly var midlertidigt på jorden

Onsdag og torsdag i sidste uge måtte airBaltic tage selskabets syv nye Bombardier CS300-fly ud af drift på grund af et ekstraordinært eftersyn af flyenes motorer.

Når man er lanceringskunde på en ny flytype, er der risiko for, at der følger børnesygdomme med, som det vil nødvendigt at undersøge og eventuelt kurere.

Det har tilsyneladende været tilfældet, for de syv nye Bombardier CS300-fly, som lettiske airBaltic løbende har fået leveret gennem de seneste 11 måneder. Onsdag aften i sidste uge blev flyene sat på jorden, og først i fredags var samtlige fly i luften igen.

Et af flyene (YL-CSE, red) blev allerede taget ude af drift den 5. oktober, og flyet blev først sat i produktion igen den 12. oktober. Om det var en fejl på motorerne på dette fly, der var årsag til at de øvrige seks fly skulle tages ud til en ekstraordinær inspektion skal være usagt, men det var under alle omstændigheder problemer med PW1524G-3 motorerne fra Pratt & Whitney, der fik flyene på jorden.

“Som lanceringskunde af CS300 er airBaltic opmærksom på, at der i løbet af introduktionsperioden kan forventes yderligere opgraderinger. Tilsvarende for andre teknologisektorer, også inden for luftfart, er der visse tekniske nuancer, der er karakteristiske for nyt udstyr, der kræver yderligere opmærksomhed og opgraderinger under de indledende faser,” forklarer airBaltic ifølge FlightGlobal.

“CS300 er ikke en undtagelse, og på samme måde som med alle nye fly kræver introduktionen yderligere opmærksomhed omkring harmoniseringen mellem forskellige fabrikantdele og systemer,” hedder det i forklaringen fra det lettiske flyselskab.

Elektriske udladninger
Ifølge kilder i branchen har der været forekomster af statisk elektricitet og elektriske udladninger mellem brændstoffilterhuset og manifolden på en PW1524G-3 motor på et af flyene. Motorfabrikanten har efterfølgende konkluderet, at brændstoffets tilstand og ventilationsmiljøet forhindrer antændelse. Men disse oplysninger er ikke officielt bekræftet af det lettiske flyselskab.

Indtil videre er 11 CS300-fly fra den canadiske flyproducent i kommerciel drift. Syv af flyene befinder sig hos airBaltic, mens Lufthansa-datterselskabet har fire fly af denne type i sin flåde. De to europæiske flyselskaber har hver afgivet ordre på 20 CS300-fly, mens der er udsigt til at Air Canada og Republic Airways bliver de største operatører med henholdsvis 45 og 40 fly i ordre.

Udover CS300-flyene fra Bombardier beskæftiger airBaltic seks Boeing 737-300 og fem Boeing 737-400. Endelig har selskabet 12 Bombardier Q400-fly i flåden.

 

Relaterede artikler:

AirBaltic sætter bemærkelsesværdig rekord

AirBaltic vil udskifte Q400-flyene

Verdenspremiere på Bombardier CS300 med hangarfest

AirBaltic klar til første CS300-flyvning

Første CS300-fly rullet ud

x

Læs Også

Lars Thuesen har købt 20 procent af airBaltic

Jet Time-ejer Lars Thuesen har netop underskrevet en aftale, der sikrer ham 20 procent af aktierne i airBaltic, som han forventer bliver det mest effektive regionale flyselskab i Europa.

AirBaltic i nyt skandinavisk samarbejde

Kun få uger efter, at codeshare-samarbejdet mellem SAS og airBaltic ophørte, har det lettiske flyselskab indgået en ny aftale, der sikrer adgang til det svenske marked.

Jet Time vil være betydelig aktør i ACMI-markedet

Jet Time har netop indgået ACMI-aftaler med Norwegian og airBaltic, og det danske flyselskab ønsker på sigt at være en betydelig spiller i ACMI-markedet.

Lars Thuesen: Tæt på køb af airBaltic-aktier

Jet Time-ejeren Lars Thuesen bekræfter, at han er tæt på at købe 20 procent af aktierne i airBaltic. Investeringen har dog intet at gøre med Jet Time.

SAS opsiger codeshare med airBaltic

SAS har opsagt codeshare-samarbejdet med airBaltic, som man tidligere var medejer af. Nu konkurrerer de to flyselskaber vingespids mod vingespids.

BRA udskyder fly-levering

Indførelsen af en flyskat får svenske BRA til at udskyde modtagelsen af 10 nye Bombardier CS-fly og beholde 12 mere end 20 år gamle fly.