AirBaltic Bombardier CS300 i Riga Airport. (Foto: airBaltic)

AirBaltic sætter bemærkelsesværdig rekord

AirBaltic fløj i fredags det sjette fly af typen Bombardier CS300 hjem fra Canada, og efter blot 62 minutter på jorden, var det på vej i luften på første kommercielle flyvning.

Lettiske airBaltic fortsætter med at modtage nye fly fra den canadiske flyproducent Bombardier. I slutningen af november sidste år modtog selskabet det første CS300-fly, og i fredags ankom det sjette fly af typen til Riga Airport direkte fra Montrèal.

Men det fik ikke lov til at stå ubeskæftiget hen ret længe. Fly tjener kun penge, når de er i luften, så airBaltic var ikke sen til at sætte det nyankomne fly i kommerciel drift. Det nye CS300-fly med registreringen YL-CSF landede kl. 11.15, og kl. 12.17 kørte flyet ud fra gaten på en ruteflyvning til Zürich. En turnaround på 62 minutter for et nyleveret fly, er ikke mindre end en ny verdensrekord.

Efter at have gennemført returflyvningen til Zürich ventede der endnu to flyvninger, da CS300´eren skulle en tur til Berlin og tilbage igen, inden der kunne holdes fyraften efter ankomsten til Riga fredag aften kl. 22.24.

Bombardier CS300-flyene, der er indrettet med 145 sæder, har det lettiske flyselskab bestilt 20 eksemplarer af. Hidtil er der kun leveret otte eksemplarer af flyet, og de øvrige to flyver hos Star Alliance-selskabet SWISS.

Vil vokse med en million passagerer
AirBaltic har i øjeblikket en markant fremgang, hvilket er i henhold til planerne. Tilgangen af de nye fly skal være med til at understøtte planerne om at vokse fra de nuværende 3,2 mio. passagerer, der forventes at flyve med selskabet i 2017, til 4,2 milioner i 2021. Det skal ske ved at benytte større fly, anskaffe flere fly, eller en kombination af begge dele.

Indtil videre ser det ud til, at planerne holder. I juni måned satte airBaltic endnu engang passagerrekord med 372.210 rejsende, og med 1.565.462 passagerer i første halvår af 2017, er der udsigt til, at passagerforventningerne til året kan indfries.

Også belægningsprocenten udvikler sig positivt. I første halvår havde airBaltic en belægning på 73,5 procent, og alene i juni var 83,1 procent af samtlige udbudte sædekilometer solgt, hvilket svarer til en fremgang på næsten to procentpoint i forhold til samme måned året før.

AirBaltic har den lettiske stat som hovedaktionær, mens Jet Time-ejeren Lars Thuesen i foråret erhvervede 20 procent af aktierne.

 

Relaterede artikler:

AirBaltic vil udskifte Q400-flyene

AirBaltic i nyt skandinavisk samarbejde

SAS opsiger codeshare med airBaltic

Verdenspremiere på Bombardier CS300 med hangarfest

AirBaltic klar til første CS300-flyvning

x

Læs Også

AirBaltics nye CS300-fly var midlertidigt på jorden

Onsdag og torsdag i sidste uge måtte airBaltic tage selskabets syv nye Bombardier CS300-fly ud af drift på grund af et ekstraordinært eftersyn af flyenes motorer.

AirBaltic sætter nye rekorder

Alt peger på, at 2017 bliver det største år nogensinde, siden airBaltic blev etableret i 1995.

AirBaltic vil udskifte Q400-flyene

AirBaltic skal i løbet af få år erstatte selskabets Bombardier Q400-fly med jetfly, og nu er der sendt et udbud i markedet, der skal skabe grundlag for en ny flykontrakt.

Lars Thuesen har købt 20 procent af airBaltic

Jet Time-ejer Lars Thuesen har netop underskrevet en aftale, der sikrer ham 20 procent af aktierne i airBaltic, som han forventer bliver det mest effektive regionale flyselskab i Europa.

AirBaltic i nyt skandinavisk samarbejde

Kun få uger efter, at codeshare-samarbejdet mellem SAS og airBaltic ophørte, har det lettiske flyselskab indgået en ny aftale, der sikrer adgang til det svenske marked.

Jet Time vil være betydelig aktør i ACMI-markedet

Jet Time har netop indgået ACMI-aftaler med Norwegian og airBaltic, og det danske flyselskab ønsker på sigt at være en betydelig spiller i ACMI-markedet.