SAAB 340 fra Nextjet (Foto: Bene Riobo)

AirBaltic i nyt skandinavisk samarbejde

Kun få uger efter, at codeshare-samarbejdet mellem SAS og airBaltic ophørte, har det lettiske flyselskab indgået en ny aftale, der sikrer adgang til det svenske marked.

SAS og airBaltic har historisk haft et tæt samarbejde, men efter at SAS nu selv flyver til Riga fra både Stockholm og København, har det skandinaviske flyselskab opsagt codeshare-aftalen med airBaltic.

Men air Baltic har stadig en stærk kommerciel interesse i det skandinaviske marked, og derfor er der netop indgået en codeshare-aftale med svenske NextJet, der har et stort rutenetværk i Sverige. Aftalen betyder, at airBaltic får sin “BT” markedsføringskode på en række ruter fra Stockholm til lokale destinationer i Sverige, mens NextJet får 2N-koden på flyvninger fra Riga til destinationer i Letland og Litauen.

“Det er en rigtig god nyhed for vores passagerer, der rejser til regionale byer i Sverige og på tværs i Baltikum. Nu kan rejsende med både NextJet og airBaltic nemt komme til byer som Palanga, Leipaja, Jönköping, Karlstad, Hemavan (Tärnaby, red.) og andre destinationer,” siger Wolfgang Neuss, der er direktør for Network Management hos airBaltic.

Samarbejdet skal skabe gode flyforbindelser via Riga i Letland samt via Stockholm-Arlanda i Sverige. Hos NextJet er der glæde over samarbejdet, idet selskabet har flere ruter til Finland, der også har stærke forbindelser med Baltikum.

“Det glæder os at kunne offentliggøre vores nye samarbejde med airBaltic. Vi ved, at der er en stor efterspørgsel efter vores fælles destinationer i Skandinavien og Baltikum-regionen, og styrkelsen af vores samarbejde vil forbedre vores fælles produkt- og kundetilbud radikalt,” lyder det fra Henning Lindberg, der er direktør for Marketing og Network hos NextJet.

Svensk codehare med KLM
NextJet har Stockholm-Arlanda som sit knudepunkt i Sverige, hvorfra der udgår lidt mere end en halv snes ruter til regionale destinationer i Sverige. Det svenske flyselskab har også fire ruter til Finland, henholdsvis Kokkola, Pori, Turku og Helsinki.

Samlet beskæftiger NextJet omkring 330 ansatte og flyver til op imod 20 destinationer med i alt 14 fly. Flyflåden udgøres af turbopropfly af typerne Saab 340, der er indrettet med plads til mellem 33 og 36 passagerer samt British Aerospace BAe ATP, der har op til 68 sæder.

NextJet har netop afsluttet en codeshare-aftale med Finnair, hvor der i en periode har været fløjet op til 18 gange om ugen mellem Västerås og Helsinki, men ruten blev lukket ned den 26. marts, og den planlagte forlængelse fra Västerås til København blev således heller ikke til noget.

I stedet har NextJet den 27. marts indgået en codeshare-aftale med KLM omfattende 10 ruter fra Stockholm-Arlanda og Gøteborg til Sverige og Finland.

 

Relaterede artikler:

KLM styrker nordiske føderuter

Lukker CPH-rute 14 dage før opstarten

SAS opsiger codeshare med airBaltic

Svensk flyselskab tæt på at lukke føderute til Helsinki

Finnair styrker feed fra Sverige

x

Læs Også

SAS opsiger codeshare-aftale med Nextjet

Det svenske flyselskab Nextjet får den 17. november inddraget sin operative driftslicens, og SAS har valgt at annullere codeshare-aftalen med selskabet.

AirBaltic sætter nye rekorder

Alt peger på, at 2017 bliver det største år nogensinde, siden airBaltic blev etableret i 1995.

Svensk flyselskab får økonomisk førstehjælp

Efter at de svenske myndigheder inddrog NextJet's driftstilladelse, vil selskabets ejere tilføre ny kapital, så selskabet kan flyve videre.

AirBaltic sætter bemærkelsesværdig rekord

AirBaltic fløj i fredags det sjette fly af typen Bombardier CS300 hjem fra Canada, og efter blot 62 minutter på jorden, var det på vej i luften på første kommercielle flyvning.

AirBaltic vil udskifte Q400-flyene

AirBaltic skal i løbet af få år erstatte selskabets Bombardier Q400-fly med jetfly, og nu er der sendt et udbud i markedet, der skal skabe grundlag for en ny flykontrakt.

Lars Thuesen har købt 20 procent af airBaltic

Jet Time-ejer Lars Thuesen har netop underskrevet en aftale, der sikrer ham 20 procent af aktierne i airBaltic, som han forventer bliver det mest effektive regionale flyselskab i Europa.