Danmark kan ikke følge svensk Irak-forbud

De svenske myndigheder har forbudt flyvninger mellem Sverige og Irak, da man finder situationen for farlig i Irak. I Danmark har myndighederne ikke mulighed for at gøre noget lignende.

Transportstyrelsen i Sverige har forbudt flyvninger mellem Sverige og Irak. Situationen i Irak er ganske enkelt ikke sikker nok til at styrelsen kan tillade rejsende at flyve mellem de to lande.

Derfor har Transportstyrelsen i sidste uge annulleret de tilladelser til at flyve mellem Sverige og Irak, som de tre flyselskaber Iraqi Airways, Germania og Zagros Air har benyttet til at flyve fra Sverige til Erbil, Sulaymaniah, Najaf og Baghdad i Irak.

”Vi forstår, at vores beslutninger påvirker de rejsende, som ikke længere er i stand til at flyve til og fra Irak. Men vi er nødt til at sætte passagerernes sikkerhed først,” siger Simon Posluk, chef for Transportstyrelsens sø- og luftfartsafdeling.

Op til operatørerne
I Danmark er det Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der administrerer tilladelserne til at flyve mellem Danmark og lande udenfor EU. Og modsat Sverige, så har de danske myndigheder ikke lovhjemmel til at forbyde flyvninger til bestemte destinationer, lande eller regioner.

”Vi har ikke kompetence til at forbyde operatører at beflyve land X, Y, Z og så videre. Ved hjælp af informationer fra en række kilder, herunder de europæiske luftfartsmyndigheder, holder vi dog løbende operatørerne orienteret om blandt andet de sikkerhedsmæssige forhold. På baggrunden af det er afgørelsen om flyvning eller ej op til operatørerne,” forklarer Kim Voigt Østrøm, pressechef i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, til CHECK-IN.dk.

Derfor kan Iraqi Airways fortsat flyve fra Najaf, Erbil og Baghdad til Københavns Lufthavn. Iraqi Airways’ fly har egentlig ikke lov til at flyve til og fra Europa. Det skyldes at de europæiske luftfartsmyndigheder ikke finder, at flyene er godt nok vedligeholdt. Det handler ikke om sikkerhedssituationen i Irak.

Iraqi Airways har siden forbuddet blev indført i 2015 haft andre flyselskaber til at operere og vedligeholde de af selskabets fly, som bruges på ruter til og fra EU. Det drejer sig blandt andet om to Airbus A320-fly, som bruges regelmæssigt på CPH-ruterne.

 

 

Relaterede artikler:

Iraqi Airways tilbage i CPH

Flyselskab med EU-forbud vil atter flyve til København

Irakere på EU’s sorte liste

Indstiller CPH-rute efter flyveforbud

Sverige forbyder flyvninger til det nordlige Irak

Stopper med overflyvning af Irak

 

x

Læs Også

ATP køber stor aktiepost i Københavns Lufthavn

Den australske kapital- og infrastrukturfond Macquarie har solgt 26,9 procent af aktierne i Københavns Lufthavn til ATP.

SAS til CPH: På med ja-hatten

DEBAT: Københavns Lufthavn bør stoppe ærgrelsen over den kommende regulering og i stedet få investeringerne op i tempo, mener SAS-direktør Lars W. Andersen.

Europa-trafik gået i stå i CPH

London-trafikken går tilbage og Europa-trafikken står generelt i stampe i Københavns Lufthavn i august.

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

CPH vil give rabat til nye sæsonruter

Københavns Lufthavn har ændret sin rabatmodel, så flyselskaber nu kan få rabat på lufthavnsafgifterne i CPH, når de åbner sæsonruter.