Danmark kan ikke følge svensk Irak-forbud

De svenske myndigheder har forbudt flyvninger mellem Sverige og Irak, da man finder situationen for farlig i Irak. I Danmark har myndighederne ikke mulighed for at gøre noget lignende.

Transportstyrelsen i Sverige har forbudt flyvninger mellem Sverige og Irak. Situationen i Irak er ganske enkelt ikke sikker nok til at styrelsen kan tillade rejsende at flyve mellem de to lande.

Derfor har Transportstyrelsen i sidste uge annulleret de tilladelser til at flyve mellem Sverige og Irak, som de tre flyselskaber Iraqi Airways, Germania og Zagros Air har benyttet til at flyve fra Sverige til Erbil, Sulaymaniah, Najaf og Baghdad i Irak.

”Vi forstår, at vores beslutninger påvirker de rejsende, som ikke længere er i stand til at flyve til og fra Irak. Men vi er nødt til at sætte passagerernes sikkerhed først,” siger Simon Posluk, chef for Transportstyrelsens sø- og luftfartsafdeling.

Op til operatørerne
I Danmark er det Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der administrerer tilladelserne til at flyve mellem Danmark og lande udenfor EU. Og modsat Sverige, så har de danske myndigheder ikke lovhjemmel til at forbyde flyvninger til bestemte destinationer, lande eller regioner.

”Vi har ikke kompetence til at forbyde operatører at beflyve land X, Y, Z og så videre. Ved hjælp af informationer fra en række kilder, herunder de europæiske luftfartsmyndigheder, holder vi dog løbende operatørerne orienteret om blandt andet de sikkerhedsmæssige forhold. På baggrunden af det er afgørelsen om flyvning eller ej op til operatørerne,” forklarer Kim Voigt Østrøm, pressechef i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, til CHECK-IN.dk.

Derfor kan Iraqi Airways fortsat flyve fra Najaf, Erbil og Baghdad til Københavns Lufthavn. Iraqi Airways’ fly har egentlig ikke lov til at flyve til og fra Europa. Det skyldes at de europæiske luftfartsmyndigheder ikke finder, at flyene er godt nok vedligeholdt. Det handler ikke om sikkerhedssituationen i Irak.

Iraqi Airways har siden forbuddet blev indført i 2015 haft andre flyselskaber til at operere og vedligeholde de af selskabets fly, som bruges på ruter til og fra EU. Det drejer sig blandt andet om to Airbus A320-fly, som bruges regelmæssigt på CPH-ruterne.

 

 

Relaterede artikler:

Iraqi Airways tilbage i CPH

Flyselskab med EU-forbud vil atter flyve til København

Irakere på EU’s sorte liste

Indstiller CPH-rute efter flyveforbud

Sverige forbyder flyvninger til det nordlige Irak

Stopper med overflyvning af Irak

 

x

Læs Også

Rejseplanen A/S er positiv over for indenrigsfly

På et bestyrelsesmøde i torsdags drøftede ejerne bag Rejseplanen A/S muligheden for at optage indenrigsflyvning i den populære søgetjeneste, og holdningen er positiv.

Et lille eventyr i København

ANMELDELSE: Eventyr-loungen i CPH er som at komme ind i et lille eventyr. Plantebesatte vægge og byens bedste udsigt skaber rammerne omkring en rigtig vellykket lounge.

CPH vil gøre lufthavnen til centrum for e-handel

Københavns Lufthavn afventer godkendelse af en ny lokalplan for lufthavnens østlige område, så det kan blive muligt at tiltrække globale e-handelsvirksomheder.

Minister: CPH skal give noget tilbage

Når CPH har fået tildelt eneretten til at drive lufthavn i hovedstaden, så er den også forpligtet til at give noget tilbage til samfundet, fastslår transportministeren.

25 nye flyruter i sommertrafikprogrammet

På søndag starter flyselskabernes sommertrafikprogram, og det byder på 25 nye ruter fra fire danske lufthavne fordelt på ni forskellige flyselskaber.

Menneskelige fejl bag flypåkørsel i CPH

Et Airbus A340-fly fra SAS stødte ind i et mindre fly fra BRA under en manøvre i CPH. Havarikommissionen konkluderer, at der var menneskelige fejl bag hændelsen.