Eivind Roald. (Foto: SAS)

SAS: Agenterne må vågne op

SAS kommer i fremtiden til at stille større krav til de mange agenter, der distribuerer to tredjedele af selskabets flybilletter. “Vi har mange agenter, der bør vågne op,“ siger koncerndirektør Eivind Roald fra SAS.

Tiderne er forbi, hvor rejsebureauerne (hos flyselskaberne kaldet agenter, red.) bevidstløst kunne pumpe flybilletter gennem systemerne imod betaling af provision fra SAS og andre flyselskaber.

Den såkaldte agentprovision bortfaldt i Skandinavien for mere end 10 år, og i dag er salgs-incentives den eneste indtægtskilde, som rejsebureauerne har direkte fra flyselskaberne.

Men denne indtægt varer ikke evigt. SAS er i gang med at revurdere hele distributionsmodellen, hvilket betyder, at det skandinaviske flyselskab fremover vil flytte flere incentives over på Plus-billetterne og fjerne dem fra Go-billetterne.

“Vi vil ikke bruge incentives på de billettyper, hvor vi taber penge, men i stedet på de billetter, hvor vi tjener penge,“ forklarer koncerndirektør Eivind Roald fra SAS om logikken bag de nye planer for distributionen.

SAS-direktøren mener, at agenterne skal være mere innovative og spørge sig selv, hvordan de skal skabe merværdi som mellemled mellem SAS og kunderne.

“Vi kommer til at stille større krav til agenterne. Vi har mange agenter, som bør vågne op, fordi ændringerne sker meget hurtigt i denne branche,“ konstaterer Eivind Roald.

Ifølge Roald skal alle led i luftfarts- og rejseindustrien tænke på deres egen position, samt hvordan de udvikler deres egen værdiskabelse.

Investerer i digitale platforme
Hos SAS vil man i højere grad forsøge at drive salget ind gennem egne kanaler. Derfor vil man i de kommende år investere en halv milliard svenske kroner i nye digitale platforme.

“Vi får større omsætning via de mobile platforme som telefoner og tablets. Vores investeringer vil i fremtiden foregå i de digitale platforme, så vi skaber større tilgængelighed,“ fastslår SAS-direktøren.

Med baggrund i ERP-systemet Q360 er SAS i gang med at udvikle bedre digitale løsninger og corporate sites. Alt sammen er det tiltag, som skal styrke den direkte kontakt mellem SAS og kunderne, hvilket naturligt udfordrer den traditionelle distributionsmodel, der er voldsomt under pres.

Det er ikke alene ændringer, der kommer til at foregå i det naturlige hjemmemarked i Skandinavien. SAS ønsker også at revurdere distributionsmodellen udenfor Skandinavien.

“Vi er et globalt flyselskab, og i forhold til distributionen har vi i øjeblikket vældig stor fokus på det internationale marked i højere grad end det skandinaviske marked,“ siger Eivind Roald.