Airbus A320-200neo hos SAS Irland. EI-SIE. (Foto: Scandinavian Airlines Ireland)

500 SAS-aflysninger i juli

Nye trafiktal for juli måned afslører, at SAS måtte aflyse lidt flere end 500 afgange. Omkring 80 procent af aflysningerne skyldes svigt hos underleverandører.

Juli blev endnu en måned, hvor SAS var tvunget til at aflyse flyvninger i et meget stort omfang. Det viser de netop offentliggjorte trafiktal for juli, hvor SAS havde en katastrofal regularitet på 97,0 procent. 

Det betyder, at lidt flere end 500 af samtlige omkring 23.000 operationer i juli ikke blev gennemført, hvilket er fem gange så mange som i samme måned sidste år, hvor regulariteten var på 99,6 procent.

Dermed har SAS ved udgangen af juli aflyst omkring 3.700 flyafgange siden årsskiftet, og det har ramt i hundredetusindvis af passagerer, der har måttet se deres rejseplaner ændret.

Koncernchefen beklager
“På grund af operationelle udfordringer har SAS aflyst flere flyvninger end normalt i løbet af det seneste kvartal, hvilket vil medføre højere omkostninger til irregulariet,” skriver SAS i en meddelelse.

Kritikken af SAS har da også været massiv det meste af sommeren, og det skandinaviske flyselskab har heller ikke haft det fornødne beredskab til at håndtere de mange henvendelser fra utilfredse kunder. Der er mange beretninger om kunder, der har ventet op til syv timer for at kunne få telefonisk hjælp fra SAS i forbindelse med aflysninger.

“Vi er glade for, at flere rejsende valgte at rejse med SAS i juli. Det viser, at vores strategi og vores kundeudbud gør SAS stærk i den globale konkurrence. Samtidig beklager jeg forstyrrelserne i form af annullerede flyvninger og forsinkelser, vi oplevede i dele af højsæsonen. SAS-medarbejdere har virkelig gjort deres yderste for at hjælpe berørte passagerer, men det er desværre uundgåeligt, at nogle kunder er blevet negativt påvirket, hvilket vi naturligvis undskylder. Vi har allerede igangsat en række foranstaltninger, der skal adressere de udfordringer, vi har haft på kort og lang sigt. Det betyder, at vi vil genoprette den pålidelige service, som vores kunder forventer fra SAS,” siger koncernchef Rickard Gustafson i en kommentar til trafiktallene.

Leverandørsvigt er hovedårsagen
Årsagen til aflysningerne er leverandørsvigt hos det irske SAS-datterselskab Scandinavia Airlines Ireland samt den irske underleverandør CityJet. Det er ikke en historie, som SAS ynder at fortælle, og koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen har ved flere lejligheder i løbet af sommeren givet det overfyldte luftrum over Europa hovedparten af skylden for sommerens mange aflysninger.

Men det står i skærende kontrast til en mail, som flyvechef Rolf Bakken tidligere i denne uge sendte til SAS-piloterne. Her fremgik det, at 80 procent af aflysningerne kunne henføres til svigtende leverancer fra Scandinavian Airlines Ireland (SAIL) og CityJet, mens de resterende 20 procent primært var aflysninger som følge af ATC-restriktioner i luftrummer over Europa.

“SAS ved godt, at omfanget af aflysninger er uholdbart. Det kan SAS ikke forsøge at tørre af på andre. Der er noget, der ikke har været godt nok, og det må SAS arbejde med, så det ikke sker igen,” siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

SAS-piloter bekymret for varemærket

Op til syv timers ventetid hos SAS

Over 3.000 SAS-aflysninger siden årsskiftet