Foto: VLM Airlines

Belgisk flyselskab i økonomiske vanskeligheder

Belgiske VLM Airlines, der indtil 2014 var ejet af Air France-KLM, har søgt om kreditorbeskyttelse. Flyselskabet har en gæld på 50 mio. kroner, som det ikke er i stand til at betale.

VLM Airlines måtte i fredags søge om kreditorbeskyttelse i seks måneder ved en ret i den belgiske by Antwerpen. Kassen er tom i det kriseramte flyselskab, og kreditorkrav har i sidste uge betydet, at flyselskabet har haft vanskeligt ved at gennemføre sine operationer som planlagt. Derfor har selskabets ledelse taget dette skridt for at kunne sikre arbejdsro i forbindelse med en restrukturering, skriver flere belgiske medier.

I sidste uge satte Antwerpen Lufthavn tommelskruerne på VLM Airlines, da man krævede, at en overforfalden regning fra marts måned på 112.000 euro, eller lige godt 850.000 kroner, blev betalt øjeblikkeligt. Lufthavnen har truet med at beslaglægge et eller flere af selskabets fly, hvis regningen ikke bliver betalt. Få dag senere meddelte flyselskabets hovedbank, KBC Bank, at der ikke var yderligere trækningsmuligheder på selskabets konto, ligesom VLM Airlines næsten dagligt har fået besøg af fogeden på vegne af kreditorer, der ønsker deres udestående inddrevet.

“Vi forventer, at denne juridiske restrukturering giver det nødvendige ånderum for primært at betale overforfalden gæld og leverandørregninger for at sikre, at de daglige operationer vil kunne gennemføres. Vores investorer, kunder og ansatte er den højeste prioritet lige nu i den omfattende restruktureringsfase,” sagde administrerende direktør Hamish Davidson i fredags ifølge belgiske medier.

Skylder 50 mio. kroner
VLM Airlines fik i 2015 et samlet underskud på 15 mio. euro, lige i underkanten af 100 mio. danske kroner, hvilket reducerede egenkapitalen til noget nær nul. KPC Bank har omkring tre mio. euro til gode, mens leverandører som lufthavne, brændstofselskaber og andre også har omkring tre mio. euro til gode. Således mangler der omkring seks mio. euro i kassen til at betale den forfaldne gæld.

Allerede i slutningen af 2015 befandt VLM Airlines sig i en likviditetsklemme, hvorfor det var nødvendigt at sælge og tilbageleje fire ud af selskabets 10 Fokker F-50 fly for at skaffe driftskapital. Det vil stadig være muligt at foretage samme øvelse med de resterende seks fly, men det vurderes kun at frigøre omkring fire mio. euro.

VLM Airlines blev grundlag i 1992 og fik året efter første fly i luften på en rute fra Antwerpen til London City Airport. Frem til 2008, hvor Air France-KLM overtog selskabet, var det yderst succesfuldt med overskud 10 år i træk. Air France-KLM solgte sig ud af selskabet i 2014, da tyske Intro Aviation købte flyselskabet for blot et halvt år senere at sælge det til ledelsen.

I dag råder VLM over 10 Fokker F-50 fly med en gennemsnitsalder på omkring 27 år. Heraf er der to fly, der tidligere har tilhørt  Busy Bee/Norwegian Air Shuttle. Det var planen, at VLM skulle købe helt nye russiske Sukhoi-jetfly, men den aftale blev annulleret i efteråret.

De foreløbige meldinger fra VLM Airlines lyder, at selskabet forventer at flyve videre under kreditorbeskyttelse.

Relaterede artikler:

Belgiske VLM afbestiller russiske fly

Østrigsk flyselskab i krise

Danske WorldTicket lander ny luftfartskunde

Ledelsen overtager flyselskab

Air France-KLM sælger CItyJet