CityJet RJ85 (Foto: CityJet)

CityJet-rute overtages af Aer Lingus

CityJet tager endnu et skridt mod at blive en et rent ACMI-selskab. Selskabets rute fra London City Airport til Dublin overgår til Aer Lingus, mens CityJet fortsat vil stå for flyvningerne.

Den irske SAS-leverandør CityJet har siden 1994 drevet en rute mellem Dublin og London City Airport, ligesom selskabet gennem årene har betjent mange andre ruter ud af lufthavnen i det centrale London.

I 2010 havde CityJet eksempelvis over én million passagerer på sine ruter fra London City Airport.

De seneste år har selskabet imidlertid droppet den ene rute efter den anden fra London City Airport, ligesom selskabet løbende har droslet ned på sit øvrige rutenetværk. I stedet har CityJet fokuseret på at forfølge sin nye strategi om at være et rendyrket ACMI-selskab, som flyver wetlease for andre selskaber i Europa.

Aer Lingus står for salg og marketing
Nu vælger CityJet også at trække sig fra hovedruten fra Dublin til London City. CityJet indgår i stedet et nyt samarbejde med irske Aer Lingus, som overtager ruten og føjer den til sit netværk.

Aer Lingus overtager dermed alt salg og markedsføring af ruten, ligesom de to Avro RJ85-fly, der fra 28. oktober skal betjene ruten med op til seks daglige forbindelser, vil have Aer Lingus bemaling.

Det bliver derimod fortsat CityJet, der som ACMI-selskab flyver på ruten og leverer både fly, besætning, vedligeholdelse og forsikringer på en langsigtet ACMI-kontrakt.

”’De seneste år har vi flyttet CityJet fra at være et flyselskab, der betjener ruter under eget brand til at blive en udbyder af kapacitet til flyselskaber i hele Europa. Vi er glade for at tilføje Aer Lingus til vores voksende liste over flyvende partnere,” siger Pat Byrne, CityJets koncernchef.

Parterne har de kommercielle risici
Pat Byrne understreger over for The Irish Times, at den store fordel for CityJet er, at Aer Lingus og selskabets andre partnere som SAS, Air France og Brussels Airlines med wetlease-modellen overtager hele den kommercielle risiko ved ruterne, da de står for salget, mens CityJets indtægter er garanteret.

CityJet driver fortsat en rute under eget navn fra London City Airport til Firenze, ligesom selskabet flyver fra London City til Amsterdam på en wetlease-kontrakt med KLM.

På kontrakten med SAS står CityJet dagligt for over 150 regionale flyvninger, som gennemføres med Bombardier CRJ900-fly. Selskabet har siden midten af maj haft store regularitetsproblemer, da det angiveligt ikke har nok piloter til at bemande CRJ900-flyene.

CityJet har i alt 45 fly og beskæftiger 1.300 medarbejdere. Selskabet annoncerede for nyligt et nyt partnerskab med spanske Air Nostrum, der tidligere har været et af CityJets store konkurrenter på ACMI-markedet.

Relaterede artikler:

CityJet anskaffer yderligere syv CRJ900-fly

SAS: Vi skal have mere stabil kvalitet fra CityJet

CityJet-aflysninger på SAS-ruter fortsætter