Københavns Lufthavns direktør, Thomas Woldbye (t.h.), viser den store model af hvordan lufthavnen vil se ud når udvidelsesplanen ”Expanding CPH” er gennemført.

CPH viste udvidelsesplan frem

CPH’s direktør fortalte fredag EU’s transportkommissær om lufthavnens udvidelsesplan, som mange luftfartsselskaber ikke mener gennemføres hurtigt nok.

EU’s transportkommissær Violeta Bulc var i fredags på besøg i Københavns Lufthavn for at høre om lufthavnens arbejde med at udvide lufthavnen til inden for en overskuelig overrække at kunne håndtere mere end 50 procent flere passagerer i dag. I 2015 gik 26,6 mio. passagerer gennem lufthavnen. Om 8-12 år eller tidligere vil det tal sandsynligvis være 40 mio.

Københavns Lufthavns direktør, Thomas Woldbye, bød kommissæren på kaffe i det såkaldte ”Kongeværelse”, hvor der var opstillet den store model af hvordan lufthavnen vil se ud når udvidelsesplanen ”Expanding CPH” er gennemført.

Skabe plads til vækst
Den slovenske transportkommissær er meget optaget af problemerne med presset kapacitet i det europæiske luftrum og i de europæiske lufthavne. Siden lanceringen af kommissionens luftfartsstrategi, har de europæiske lufthavnes evne til at skabe plads til de kommende års vækst i luftfarten stået højt på transportkommissærens agenda. Eurocontrol har prognosticeret, at hvis ikke vi udbygger kapaciteten i lufthavnene, så vil 12 pct. af efterspørgslen i 2035 ikke blive mødt.

”Der er stor interesse for, hvordan lufthavnene i Europa løser udfordringen med at skabe flere standpladser til flyene og bedre plads til passagererne. Jeg fortalte derfor kommissæren om, vores plan for at udbygge Københavns Lufthavn fra 25 til 40 mio. passagerer om året. Luftfarten vokser og det er helt afgørende, at vi i Europa og Danmark har plads til at styrke den internationale tilgængelighed,” siger Thomas Woldbye og fortsætter:

”Kommissæren er meget interesseret i den måde vi her i CPH arbejder med en fleksibel udbygning af fremtidens lufthavn – hvordan vi for eksempel lader udbygningen følge væksten og tager højde for den nye teknologi i alle vores projekter,” fortæller Thomas Woldbye.

Ikke hurtigt nok
Specifikt i relation til CPH er kapacitetsmangel ikke blot et emne som interesserer EU-kommissæren og lufthavnens ledelse.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i sidste uge, så er en lang række af de flyselskaber, som flyver til og fra Københavns Lufthavn på daglig basis, ganske utilfreds med netop manglen på kapacitet i lufthavnen. 10 flyselskaber, som tilsammen står for 70 procent af passagertrafikken i CPH, har således på et møde med Trafikstyrelsen luftet deres utilfredshed med manglen på kapcitet i check-in området, i sikkerhedskontrollen, i airside-terminalområdet og i bagageudleveringen.

Luftfartsselskaberne mener ikke at lufthavnens igangværende eller planlagte udvidelsesprojekter gennemføres hurtigt nok i forhold til den store passagervækst, som Københavns Lufthavn oplever i disse år.

Ikke muligt at lande
Expanding CPH indeholder blandt andet den omdiskuterede lukning af lufthavnens tværbane – bane 12/30 – for at gøre plads til en forlængelse af Finger B og en ny satellitterminal. Dermed øges antallet af standpladser og antallet af mulige operationer.

Flere flyselskaber frygter dog, at det vil give langt flere timer i løbet af året, hvor det ikke vil være muligt at lande i lufthavnen på grund af vejrforholdene. I dag giver tværbanen CPH en unik mulighed for at holde åben næsten uanset vindretning og vindhastighed.

Nye skranker
Planen omfatter også en udvidelse af sikkerhedskontrollen med mere plads foran og flere spor samt opførelsen af en helt ny Finger E dedikeret til langrutefly. Arbejdet med at udvide sikkerhedskontrollen er sat i gang og forventes at være færdigt næste år. Arbejdet med opførelsen af den nye finger starter næste år.

Desuden planlægger lufthavnen at udvide butiksarealet mellem Finger A og Finger B, forlænge flere bagageudleveringsbånd samt opføre nye check-in skranker landside mellem Terminal 2 og Terminal 3.

 

 

Relaterede artikler:

CPH udvider bagageudlevering

CPH gør klar til terminaludvidelse

CPH udvider sikkerhedskontrol markant

CPH tjente 2.670 kroner hvert minut

Lufthavns-shopping skal finansiere A380 i CPH